– Tallene snakker for seg selv; folk vil ha norsk mat. Regjeringen har en klar ambisjon om å øke selvforsyningsgraden.

Det er derfor svært oppløftende at norske forbrukere så tydelig viser at de støtter opp om norsk matproduksjon, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Av faktorer som er viktige ved innkjøp av mat har argumentet «produsert i Norge» blitt viktigere på nordmenns sjekkliste.

Hele 53 prosent sier at det at maten er produsert i Norge er noe de legger vekt på når de handler mat til seg selv og familien.

Dette er en oppgang på fem prosent siden siste måling i 2019, viser tall fra Spisefakta.

Norskpreferansen er høyest i Midt- og Nord-Norge med hele 57 prosent og lavest i Oslo med 45 prosent.

Småbarnsforeldre er blant de som legger størst vekt på produsert i Norge. Denne gruppen har en økningen på 13 prosent poeng fra 2019 til 2021.

Kålbonde Anders Hørthe la frem resultatet fra en nylige kampanje for å øke salget og forlenge salgssesongen til norsk kål.

Bak kampanjen står et unikt samarbeid mellom Nyt Norge, Grøntprodusentenes Samarbeidsråd og Opplysningskontoret for frukt og grønt.

– Med tydelig merking og felles kampanje for å løfte norsk kål får vi flere til å velge norsk, selv i perioder med importert kål i butikk, sier Anders Hørthe.

Artikkelen er en pressemelding fra Landbruks- og matdepartementet.