Toppmøte ved kaia

Torsdag møttes 5 båter ved Sortland havn, der alle har sitt spesielle utgangspunkt. Anledningen var at dampskipet «Børøysund» kom på gjestevisitt, og det klaffet med at Hurtigrutens eldste og yngste anløp samtidig.

Børøysund og Spitsbergen ved Sortland havn

Dampskipet «Børøysund» hadde akkurat lagt til da Hurtigrutens nyeste skip, MS Spitsbergen, kastet loss og seilte videre sørover. Et par timer var det hektisk aktivitet i Sortland havn. MS Sjøblomsten var også tilskuer, sammen med fremmøtte på kaia. Ved kaia ligger MS Lofoten bak Børøysund.

Foreningen «Norsk Veteranskibsklubb» eier og driver DS Børøysund. For å skaffe penger til vedlikehold og drift, satser man på passasjerturer om sommeren. Denne gang var baugen vendt nordover, med Risøyhamn som nordligste anløp. Onsdag kom skipet til Stokmarknes og torsdag var det Sortland havn som ble besøkt. En god del passasjerer var med skipet fra Nesset til Blåbyen.

Sortland havn fikk tidlig torsdag anløp av tråleren FT Prestfjord fra Holmøy Maritime, som la seg ved fryselageret for å losse. Senere kom MS «Spitsbergen» og la seg til. Dette er Hurtigrutens nyeste skip, som ble satt inn i rutefart for kort tid siden. Rundturen nå kjøres parallelt med MS Lofoten, slik at det eldste og nyeste skipet seiler sammen mellom Bergen og Kirkenes. Nå var begge på tur sørover igjen, og anløpet på Sortland passet godt med DS Børøysund.

Ute i Sortlandsundet var det ikke mange båter som møtte og tok imot DS Børøysund. MS Sjøblomsten var lenge eneste båt, men nærmere Sortland kom 2-3 andre småbåten også til. På kaia var det møtt frem noen skuelyste, men også mange av passasjerene på MS Lofoten fikk med seg dampskipets ankomst. DS Børøysund er det eneste sertifiserte passasjerskipet i landet som seiler med orginal maskin og orginal kullfyrt kjele. Båten var blant de første fartøyene i landet som fikk Riksantikvarens status som verneverdig skip og er nå fredet av Riksantikvaren. DS Børøysund var sist på besøk i Vesterålen i forbindelse med hundreårsjubileet i 2008.

Skipet ble overtatt av Vesteraalens Dampskibsselskab med hovedsete på Stokmarknes. I perioden 1925–1960 bar skipet sitt nåværende navn, «Børøysund», og gikk i lokalrutefart i Lofoten og Vesterålen. «Børøysund»s viktigste ruteområde var Vesterålen og Lofoten, Eidsfjorden og Raftsundet til Svolvær. Enkelte år gikk «Børøysund» også fast til Hamarøy, Gimsøy, Gravermark og Borge. Skipet måtte tidvis også vikariere i de andre lokalbåtenes ruter. Senere ble båten overtatt av Hadsel Yrkesskole og skiftet navn til «Hyma».

I 1969 ankom skipet Oslo som DS Børøysund. Etter at Norsk Vetaranskibsklub overtok fartøyet startet arbeidet med å restaurere den tilbake til slik hun hadde vært i 1935. Båten fikk igjen Vesteraalens skorsteinsmerke og baugrosetter. DS «Børøysund» har klinket stålskrog og tredekk. Ved levering var styrhuset åpent, men det ble i 1942 innbygget. Dagens hovedmaskin er den samme som sto i skipet ved overlevering, og er en kullfyrt trippel ekspansjondampmaskin med skottekjele. Oppgitt ytelse er 210 ihk (indikerte hestekrefter), noe som gir en toppfart på 10 knop. Som veteranskip er «Børøysund» sertifisert for 100 passasjerer i liten kystfart. Ombord er det et postkontor, og skipet fører postflagg.