Stenger bankkonto

Har du fått avvist bankkortet ditt i butikken nylig? Da kan kontoen være sperret. DnB og andre norske banker er nå i full gang med tvingene kundene til å legitimere seg på nytt.

Konsernsjef i DnB, Kjerstin R. Braathen, krever ny legitimering (foto: DnB/ Stig B. Fiksdal).

Kundeservice hos Norges største bank opplever for tiden ekstrem pågang fra frustrerte kunder som nylig har fått sin konto sperret av banken.

Ventetid på en halvtime i telefon til kundeservice har ikke vært uvanlig.

Flere kunder Vesterålnytt har snakket med har opplevd dårlig varsling fra banken før sperring. Ikke noen sms-melding.

DnB har sendt ut skriftlig varsel til sine kunder tidligere i år, og nå iverksetter man.

De som ikke allerede har legitimert seg overfor banken kan oppleve at bankkortet plutselig ikke virker lenger.

Dette skjer gjerne på mandager og uten noe nærmere varsel fra banken.

For å åpne kort og konto igjen må man kontakte banken.

DNBs kunder kan legitimere seg ved bruk av BankID-appen eller fysisk oppmøte på et av lokalkontorene deres.

Ved kontoret på Sortland har man den senere tid hatt åpen dør og ikke krav om timebestilling.

For legitimering trengs gyldig legitimasjon, som pass eller nasjonalt ID-kort.

De som mangler pass eller ID-kort kan få midlertid utsettelse på legitimeringen ved henvendelse i banken.

Kommunikasjonsrådgiver i DNB, Stål Ulvin Garberg, vil ikke svare konkret på hvor mange kundekontoer de har sperret så langt.

Garberg opplyser til Nettavisen at det er snakk om «et mindre omfang».

En del kunder har reagert sterkt på kravene som stilles. Noen mangler gyldig pass og andre har lang reisevei til nærmeste filial.

Eldre kunder har også vansker med å bruke den digitale løsningen med Bank ID-appen.

Har du ikke legitimert deg hos banken, må altså rådet være å ikke utsette dette unødig.

Blir kortet ditt sperret mens du er på ferietur, kan det sikkert skape til ekstra frustrasjon.