Sjåføren ble utvist

Et russisk vogntog er strandet på Sortland etter at sjåføren ble utvist fra landet etter flere brudd på norske lover. Traileren ble stoppet både på grensa og i Lødingen, og måtte til slutt berges.

Hengeren til vogntoget er registrert i Latvia og står parkert ved Obs bygg på Sortland, mens trekkvogna står hos Falck bilberging.

Tirsdag 29. januar hadde Statens vegvesen kontroll av kjøretøy ved Bjørnfjell grensestasjon. Et vogntog fra Russland fikk da pålegg om å kjøre med kjetting på to av dekkene bak på hengeren, som ikke var skodd i henhold til forskriften. Vogntoget ble ilagt kjøreforbud inntil feilene var utbedret.

Dagen etter fikk politiet i Nordland opplysninger om at et vogntog skapte store trafikale problemer i nærheten av Lødingen. Da politiet kom til stedet måtte bilberging rekvireres og vogntoget ble bragt til Sortland.

Det viste seg at det var den omtalte russiske sjåføren som hadde kjørt videre, til tross for kjøreforbudet, og som hadde havnet i problemer. For dette ble sjåføren ilagt et forelegg (bot) på 11.000 kroner, som han valgte å vedta.

Det er seksjonsleder Harald O. Jakobsen ved grense- og utlendingsseksjonen i Nordland politidistrikt som forteller dette i en pressemelding.

Historien stopper imidlertid ikke med dette. Politidistriktets operative utlendingsenhet kontrollerte ID-papirene til sjåføren. Under kontrollen fremkom det at mannen hadde et visum som ikke lengre var gyldig. Han hadde vært ulovlig i Norge og Schengen i en periode på 34 dager.

Med bakgrunn i det som ble avdekket her ble det opprettet en utvisningssak. Dette resulterte i at mannen ble utvist fra Norge for en periode av to år. Fredag morgen, den 1.februar, ble mannen derfor satt på et fly tilbake til sitt hjemland, opplyser Jakobsen.

Det hører med til historien at vogntoget må hentes på Sortland av det russiske firmaet. Bilbergeren var Assistanse Nor AS og ennå tirsdag ettermiddag står trekkvogna ved deres base på Sortland, mens hengeren står ved Obs bygg på Strandskog.

-Vi ble kontaktet av politiet for å utføre denne bergingen, forteller daglig leder av Assistanse Nor AS, Håvard Hansen, til Vesterålnytt. -Først hentet vi trekkvogna og deretter «tralla» med en annen trekkvogn, ettersom denne var fullt lastet.

Det ville neppe vært mulig å kjøre over Kåringen med vogntoget slik det var, ettersom den russiske trekkvogna var to-akslet og ikke hadde nok vekt på drivhjulene. Vi har fått dekket våre utgifter til bergingen via den norske transportøren, forteller Hansen.

Politiet har tidligere opplyst at sjåføren hadde forsøkt å feste kjettingene med plaststrips, men at disse røk og kjettingene løsnet. Politiet opplyste at det var flere feil og mangler ved kjøretøyet, som førte til at man grep inn og stanset dette.