Ny E6-bru snart klar
Allerede onsdag vil E6 gjenåpne gjennom Kvænangen, med ny bru over elva Badderen. Den nye brua er kommet på plass i rekordfart, bare en uke etter at den gamle brøt sammen.
Statens vegvesen og entreprenørene bygger midlertidig bru (foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen).
Ansatte i Statens vegvesen og Stetind Entreprenør AS har jobbet gjennom hele pinsehelga for å gjenåpne E6 i Nord-Troms, og Anlegg Nord AS har også bidratt med ressurser.
Da brua brøt sammen og ble stengt for trafikk tirsdag kveld 31. mai, opplyste Statens vegvesen at det kunne ta to uker å få på plass en midlertidig bruløsning.
– Internt har vi planlagt for å utføre jobben i løpet av en uke, men det er krevende logistikk og mye som skal klaffe.
I tillegg var det usikkert hvordan den eksisterende brua ville oppføre seg. Vi vet at vegbruddet har store konsekvenser både for lokalbefolkninga og transportnæringa.
Derfor har vi vært forsiktige med å skape forventninger som vi ikke kunne være sikre på å innfri, sier Gunnar Haugen, som er fagansvarlig for Bruberedskap i Statens vegvesen.
Søndag formiddag er han imidlertid nokså sikker på at brua kan settes i trafikk en gang i løpet av onsdag, og dermed kan trafikken på E6 gå som normalt igjen.
Brua på E6 i Nord-Troms har fått seg en alvorlig knekk (foto: Frode Lyng Hansen, Statens vegvesen).
– Framdriften på bruanlegget har vært veldig god gjennom helga, og dersom det ikke oppstår uforutsette problemer, er vi klare for å gjennomføre de siste testene onsdag, sier Gunnar Haugen.
Den midlertidige brua har samme krav til sikkerhet som permanente bruer på vegnettet.
Bruberedskap er en egen enhet i Statens vegvesen, som trår til når det oppstår problemer som gjør at bruene på riksveg eller fylkesveg må stenge.
Hvert år er det om lag ti uforutsette hendelser, hvor det blir satt inn midlertidige bruer. De korte bruene på opptil 21 meter kan monteres på noen timer. Brudelene er lagret åtte steder i landet.
For to år siden ble det bygd en midlertidig bru på fylkesvegen ved Nevernes i Rana etter at brua der ble tatt av flom.
En annen stor operasjon var etablering av midlertidig erstatning for Stavåbrua på E6 i Trøndelag i fjor, etter at det ble oppdaget sprekker i betongen.
Bare noen få timer etter at konstruksjonen sviktet og brua over Badderen måtte stenge tirsdag kveld, var planene klare for transport av brudeler og bygging tilpasset de lokale forholdene.
Onsdag formiddag startet transporten av 200 tonn brudeler sørfra, og fredag morgen startet monteringen.
Selve brua forventes ferdig montert i løpet av mandag, men det gjenstår å jekke brua ned på sine lager samt lage en sikker oppfylling (oppramping) i hver ende, slik at brua kan åpnes for trafikk i løpet av onsdagen.
Den midlertidige brua får samme lastklasse som eksisterende bru og det øvrige riksvegnettet i området. Brua er 50 meter lang, som er mer enn den eksisterende brua på 38 meter.
Artikkelen her er bygget på pressemelding fra Statens vegvesen.