Vesterålnytt

Nytt fra Vesterålen

Kutter papiravisen

Harstad Tidende-gruppen legger nå ned Sortlandsavisa. Det er store endringer i norsk mediebransje og synkende opplag for papiravisene. Bladet Vesterålen står igjen som vinneren.

Kampen om leserne og annonsekronene i Vesterålen er knallhard. Andøyposten og Vesteraalens Avis vil fortsette i papirutgave, mens Sortlandsavisa vil forsvinne i løpet av sommeren.

Børnoterte Polaris Media ASA eier Harstad Tidende-gruppen, som igjen eier nettavisen VOL, Sortlandsavisa, Andøyposten og Vesteraalens Avis. Konsernet har hatt røde tall de senere år, med svikt i opplaget for mange av papiravisene. Svikten har også rammet lokalt i Vesterålen.

Sortlandsavisa AS har hatt underskudd i driften de 4 siste årene. Tallene for 2016 er ikke lagt frem ennå, men det er neppe lystelig lesing. Ingen stenger en gullgruve, lyder et ordtak, og dermed må man kunne anta at den lille papiravisen på Sortland virkelig har møtt veggen i 2016. Opplaget i fjor var bare på 1.178 eksemplarer.

-Våre annonsører og abonnenter blir stadig mer digitale. Det samme må vi være, sier ansvarlig redaktør Geir Bjørn Nilsen i Vesterålen Online og SortlandsAvisa om endringen, som gjennomføres i slutten av juli. Samtidig varsler han at det også skal satses på papirmagasiner i Vesterålen.

-Papirutgaven til SA vil i fremtiden ikke komme ukentlig, men vi kommer til å gi ut flere sesongtilpassede magasiner, sier Nilsen. Det betyr nok i klartekst at lokalavisen erstattes av mer rendyrkede reklamemagasin, der annonsørene kan kjøpe seg plass.

Denne endringen i HT-gruppen gjør imidlertid at Bladet Vesterålen står tilbake som den klare vinneren om papirleserne og annonsørene i Vesterålen. Gjennom årene har det vært en rekke forsøk på å etablere en «nummer-2-avis» på Sortland, men alle har strandet.

I fjor høst måtte lokalavisen i Bø legge ned sin papirutgave. «Yderst» har etter dette kommet som magasin uten faste ukentlige utgaver. Nå skjer det samme med Sortlandsavisa, som heretter altså bare blir å se som kvartalsmessige reklameaviser.

Med 4 papiraviser lokalt, 4-5 nettaviser og lokalradio blir regionen uansett godt dekket i nyhetsbildet. HT-gruppen satser hardt på å få publikum over på betalte løsninger for sine nettaviser. Hos VOL har man lyktes ganske bra med dette, med introduksjonstilbud ned i 1 krone.

Når HT-gruppen vill ha vesterålingene til å betale for både nettavisen, i tillegg til 3 egne papiraviser, blir det for mye for det lokale markedet. VOL satser derfor videre digitalt og samler ressursene om nettavisen, der man ser de beste mulighetene for fremtiden. Abonnentene hos Sortlandsavisa skal nå overføre som VOL-abonnenter.

Sortlandsavisa kom med første utgave den 10. januar 2008. Gard Lehne Borch Michalsen og Kenneth Pedersen, som døde høsten 2015, etablerte avisen sammen. Michalsen har flyttet til oslo og driver nå nettavisen «Medier24», der han daglig skriver om mediebransjen i Norge. Sisite utgave for Sortlandsavisa kommer i slutten av juli.

Ifølge VOL er to ansatte berørt av dette og disse flyttes nå over til å jobbe heltid med nettavisen.