Vesterålnytt

Nytt fra Vesterålen

Innovativ ungdom

Ungdommer fra videregående skole i Nordland har nylig konkurrert om beste bedrifts-ide, og vinneren kom denne gang fra Stokmarknes med en nyutviklet redningsjakke.

Gjengen bak «Redd Liv UB» gikk til topps i Nordland og skal nå videre til landsfinale med sitt produkt og sin bedriftsidè (foto: Ungt Entreprenørskap).

Først vant «Redd Liv UB» prisen for beste forretningsplan, så ble bedriften fra Stokmarknes kåret til årets beste ungdomsbedrift i Nordland. Dermed fikk man «gullbillett» til landsfinalen som skal være på Lillestrøm.

Ideen til Redd Liv UB fra Stokmarknes vgs er en helt ny type redningsvest. Den inneholder et varmeelement som skal beskytte både mot varmetap og panikkanfall. Juryen gav Redd Liv UB honnør for en «ambisiøs ide, med et stort potensial både nasjonalt og globalt». Neste stopp er Norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter på Lillestrøm ved Norges Varemesse i april.

Andre ungdomsbedrifter som tok flere priser var Gylne Øyeblikk UB fra Andenes, Ny-Deli UB fra Brønnøysund og Fønix Media UB fra Stokmarknes. Lederen ved siste bedrift, Johannes Vang ble av juryen definert til å være i stand til å selge salg i Sahara.

Leder av Ungt Entreprenørskap i Nordland, Steve Hernes utfordret derfor Johannes til å selge han en blyanthvesser på ett minutt. Superselgeren fra Stokmarknes fant straks opp en batteridrevet hvesser, og salget var i boks på under halvminuttet!

«Redd Liv UB» fikk mye skryt av juryen for sin redningsjakke: -Kandidaten har tatt frem et spennende og almennyttig produkt. De har videre utvist uvanlig stor evne til innovasjon, og forretningsplan og presentasjon var i særklasse. Kandidaten gjennomførte i tillegg en solid og overbevisende presentasjon, påpeker juryen.

Bedriften fikk dessuten andreplass for til et produkt med høy innovasjonsgrad som løser en svært viktig problemstilling. -Produktet treffer en nisje og har stort potensiale for suksess i fremtiden – både nasjonalt og internasjonalt. Juryen vil rose UBen for et nyskapende konsept som vi gleder oss til å se på markedet i fremtiden.

«Bærekraft-prisen» gikk til Andøy videregående skole og bedriften «Clean Marine UB». Juryen sier: -Førsteplassen går til en virkelig ambisiøs UB, som har tatt tak i ett av verdens største klima- og miljøutfordringer. De tenker storskala, både i produksjon og bruk av sitt produkt, og i tillegg til at de løser et stort miljøproblem vil de også bidra til verdiskapning lokalt.

Produktet er innovativt, teknisk spennende og har et enormt potensiale langt utover våre egne landegrenser. I tillegg viste gruppen et ordentlig engasjement og tydelig kompetanse. Lykkes de med dette vil det ha en enorm effekt! Og som de selv sier: Hvis ikke vi bryr oss – hvem skal da gjøre det?