Dropper Vesterålen
Hurtigruten satser på kystcruise med tre oppussede skip som snart blir ledige, og i disse nye «cruiserutene» dropper man nesten alle anløp i Vesterålen. I stedet kommer Reine og Narvik inn.
Dagens MS Trollfjord skal pusses opp og skifte navn til MS Maud, og dette blir ett av de tre skipene som skal inn på nye «kystcruise» fra 2021 (foto: Hurtigruten).
Narvik, Træna, Fjærland og Reine i Lofoten. Dette er bare noen av stedene som får jevnlig anløp når Hurtigruten i 2021 starter sin nye satsing på Norskekysten. Ettersom selskapet heretter bare skal drifte halvparten av den daglige ruta med statsavtale, får man ledige skip fra 2021.
De nye destinasjonene i satsingen på ekspedisjonscruise er Å via Reine i Lofoten, Senja via Finnsnes, Lyngsalpene via Havnnes, samt Træna, Alta, Fjærland, Narvik og Stavanger.
Vesterålen er stort sett utelatt, bortsett fra den ene ruta som vil gå i perioden mai til september med 11 dagers tur fra Bergen til Honningsvåg og retur. Her legger man inn anløp av Stokmarknes og Risøyhamn.
De andre 4 rutene har ikke med noen anløp av Vesterålens havner, da man i stedet fokuserer på mer kjente destinasjoner. Narvik er lagt inn på to av rutene, mens de to andre har utgangspunkt i Hamburg og Dover.
Et av stedene som vil få hyppig besøk av Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er Reine i Lofoten. I 2021 vil Hurtigrutens hybridskip besøke det unike småsamfunnet nesten 100 ganger – med anløp spredd over hele året.
Mens Bergen er utgangspunkt for den daglige ruta langs kysten, legger man nå inn andre byer på cruisene. Stavanger har i flere år jobbet for å få Hurtigruten til byen. I 2021 går drømmen i oppfyllelse. Da skal MS Maud skal anløpe Oljebyen jevnlig gjennom hele året.
– I alle år har vi blitt kontaktet av destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs Norskekysten. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
En undersøkelse viser at Hurtigrutens aktivitet skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for over 2,5 milliarder kroner langs hele Norskekysten årlig.
– Fra 2021 vil vi øke denne aktiviteten ytterligere. Ekspedisjonsskipene går til færre destinasjoner, der vi kan ligge lenger på hvert sted og skape enda bedre opplevelser, mer aktivitet og større verdier sammen med lokalsamfunnene. For oss er det viktig å bygge opp helårsreisemål, og bidra til å skape trygge lokale arbeidsplasser året rundt, sier Skjeldam.
De nye ekspedisjonscruisene kommer i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere:
De to hybridskipene MS Otto Sverdrup (tidligere Finnmarken) og MS Eirik Raude (tidligere Midnatsol) skal seile ut fra Bergen året rundt, på 11-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake til Bergen.
Hybridskipet MS Maud (tidligere Trollfjord) skal i vinterhalvåret seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Dover, langs hele Norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.
Fra april til september skal MS Maud seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Hamburg, langs Norskekysten og tilbake. Det er i denne ruta Stokmarknes og Risøyhamn ligger inne med anløp.
I tillegg skal fortsatt 7 skip seile i den originale kystruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med daglige stopp i 34 havner langs hele kysten, fremgår det av en pressemelding som Hurtigruten ASA har sendt ut.