Bra service i rådhuset
Forbrukerrådet har testet norske kommuners servicenivå, hvor godt og enkelt det er å få informasjon og hjelp. Sortland er bra, men blir knepent slått av Hadsel. Lødingen er derimot en versting.
P.C. Reinsnes var ordfører i Sortland gjennom 12 år frem til 1975 og kjent som en særlig aktiv og framtidsrettet politiker. I rådhuset bak hans byste har man i dag bra nivå på service til innbyggerne, viser ny undersøkelse. (Visste du forresten at PC egentlig het Petter Ovald Karlsen, og byttet navn til Petter Carl Reinsnes, ettersom han kom fra Reinsnes.)
Det er Forbrukerrådet som har testet alle landets 428 kommuner. Testmedarbeidere har utgitt seg for å være privatpersoner og deretter henvendt seg til samtlige kommuner i Norge på e-post, telefon og via kommunenes nettsider. Det er sendt fire separate e-poster, og ringt tre telefonsamtaler til hver kommune. I tillegg er det lett etter 19 forskjellige informasjonselement på hver kommunes nettside.
Sortland kommer ut på 111. plass blant alle landets 428 kommuner med 61 av 100 oppnåelige poeng. Her blir man imidlertid slått av naboen i sør, ettersom Hadsel kommer litt bedre ut og kaprer 109. plassen. Det er imidlertid svært små forskjeller mellom Hadsel og Sortland, som begge må sies å få godkjent plassering i denne testen. Ser vi på Nordland fylkes, så kommer Hadsel og Sortland ut på plass 8 og 9, men ligger ganske langt bak Narvik. Narvik er best i Nordland, men kommer faktisk helt opp på 16.plass blant alle norske kommuner.
Det er helt klar sammenheng med størrelse på kommunene i denne testen. Det er de store som scorer bra, mens de små faller igjennom. Særdeles dårlig blir resultatet for Lødingen, som kommer ut sist av Nordlands-kommunene. Lødingen havner faktisk på 421.plass i den nasjonale sammenlikningen, og det betyr at man er 7. dårligst på service og informasjon til innbyggerne.
Andøy og Bø kommer litt bedre ut, med plassering som nummer 348 og 360. Øksnes kommer enda bedre ut, med plass 292. Men det vises altså tydelig her at Vesterålens minste kommuner sliter skikkelig med å dele informasjon med sine innbyggere.
Men det stemmer egentlig bare delvis. Landets aller beste kommune i denne testen er nemlig lille Fedje i Hordland. Her scorer man meget bra og får 83 poeng, foran Stordal og Valle. Første storkommune kommer på 4.plass med Asker. Oslo blir nummer 70.
Testen ble utført i januar og februar i år av Forbrukerrådet. Man testet service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet, men ikke selve tjenestenes kvalitet. Forbrukerrådet har henvendt seg til kommunene med spørsmål folk flest lurer på, som prisinformasjon om skolefritidsordningen, saksbehandlingstid for byggesak og åpningstider i svømmehallen. I kontakt med kommunene har man fremstått som innbyggere eller slektninger til innbyggere.