Voldsomt engasjement

At bil og trafikk opptar «Ola og Kari» har man sett tydelig de seneste dagene. Trafikksaken fra mandag er nå delt over 5.100 ganger på Facebook, og mange tips er kommet inn om «synderen».

Bilbergerne gjorde en god jobb og godsbilen var faktisk kjørbar etter at den var kommet på vegen igjen. Reparasjoner for ca 50.000 kroner må likevel utføre (foto: Antonsen T-Line)

Bilen fra Antonsen T-Line AS valgte å kjøre i grøfta mandag formiddag, for å unngå frontkollisjon med en møtende godsbil som kom midt i vegbanen. Den hvite godsbilen fortsatte ferden uten å stanse, og holdt faktisk like etter på å kollidere med bergingsbilen som ble tilkalt av Antonsens sjåfør. Situasjonen skjedde 4 kilometer nord for «Kåringenkrysset».

-På grunn av sykdom er ikke anmeldelsen levert ennå, men nå skal jeg til politiet på Sortland for å få dem til å ta saken videre, sier Per-Einar Antonsen til Vesterålsnytt. Han er daglig leder av transportfirmaet Antonsen T-Line AS, med adresse Smines ved Sortland.

En hel rekke tips er kommet inn om hvem som kjørte bilen som kom midten i vegbanen. -Vi overlater nå tipsene til politiet, så får de eventuelt gå videre med dette, sier Antonsen. På Facebook er det kommet en rekke tips i det åpne kommentarfeltet, men Antonsen har også fått direkte tips utenom. Det skulle være en nyere hvit varebil av merket Renault som var involvert.

-Vår sjåfør kom fra situasjonen uten skader og kunne snart etter sette seg bak rattet i en av våre andre biler. Han er en erfaren og dyktig sjåfør, som har jobbet for oss i flere år, forteller Antonsen.

Godsbilen som havnet i grøfta ble noe skadet og i tillegg kommer regninga etter bilbergingen. Til sammen er det snakk om kostnader på omkring 100.000 kroner, tror Per-Einar Antonsen. Varebilen det er snakk om kalles «Brutus» og er en DAF lastebil fra 2002 som har kjørt over 500.000 kilometer.

-Dette er en velkjent bil langs vegene som nok har vært innom 30 land i sitt virke, forteller Per-Einar Antonsen. Den er akkurat nå på verksted for reparasjon, men vil trolig komme på vegen igjen og kunne fortsette å rulle enda noen kilometer i transportoppdrag.

Antonsen T-Line AS ble stiftet i 1999 og driver innen gods- og flyttetransport. Firmaet har 7 biler i sin «flåte» og har altså Smines og Sortland som utgangspunkt, men tar naturlig nok oppdrag over hele landet. Omsetningen lå på netto 7,7 millioner og gav overskudd også i fjor. Aksjene eies av Per-Einar Antonsen og Jenny Blix.

Det hører med til sjeldenhetene at en lokal sak blir delt over 5.000 ganger på Facebook og kommentert så mye som denne er blitt. Flere har også kommentert med egne historier fra trafikken. -Det samme skjedde med meg i desember. En bil kom imot meg på feil side av veien, altså i min vegbane. Jeg fikk slengt bilen så langt ut jeg som jeg fikk til, inn i rekkverket bar det. Bilen som kom i mot fikk så vidt svingt unna og stakk av. Hadde ikke jeg gjort denne manøvreringen, så hadde vi kollidert. Kosta 30.000 å reparere bilen min, forteller Ingrid Romstad i sin kommentar.

Flere skriver også sterke anbefalinger om å montere «dashbord-kamera». Det er et lite kamera som står i frontruten og gjør kontinuerlig opptak av trafikken. Flere yrkessjåfører sier at de alltid har dette på, ettersom det stadig oppstår situasjoner som man ønsker å dokumentere.

Sjåføren fra den hvite varebilen, som «kom midt i vegbanen», har ennå ikke meldt seg, forteller Per-Einar Antonsen. Han har imidlertid tro på at sjåføren vil finnes til slutt og at politiet kan følge opp med en reaksjon mot vedkommende.

I skrivende stund er saken delt mer enn 5.100 ganger og har gitt mer enn 1.000 reaksjoner på Facebook, der nesten halvparten har brukt «sint-fjes» som emoji.