Vil løfte skreien

Ventetiden er over, og skreien er endelig her igjen. Sjømatrådet starter samtidig en PR-kampanje for å løfte skreien frem på kjøkkenbordet til flere, både i Norge og på eksportmarkedene.

Skreien fortjener plassen på middagsbordet, mener Sjømatrådet, som nå starter PR-kampanje (foto: Sjømatrådet).

I 2020 eksporterte Norge 5.400 tonn skrei til en verdi av 262 millioner kroner. Dette var tidenes nest beste år.

Etter nesten ett år med koronapandemi har mye forandret seg. Strenge restriksjoner i markedene, svekket kjøpekraft og nedstengte restauranter  er noen av utfordringene som skreien møter i 2021.

– Målet i Norge er å inspirere forbrukerne til å tilberede og spise skrei hjemme.

Årets kampanje er digital og skal bidra til å vekke interessen for skreien og få folk til å prøve nye retter.

I kampanjen har vi også lansert vår egen ambassadør, Mr. Skrei, som på en humoristisk måte forteller om skreiens reise og betydningen av kvalitetsmerkingen.

Kampanjen har hatt en god start med et stort engasjement, sier fungerende markedssjef i Sjømatrådet, Guro Jahre Lund.

Sjømatrådets utsendinger i de fire viktigste eksportmarkedene går også i år på med stort mot og lover å gjøre sitt for å løfte skreien.

– Det er tøffe tider i Spania, og restaurantene er stengt i en rekke regioner.

Alle dagligvarebutikker og spesialbutikker er derimot åpne, og det betyr at årets skreikampanje er planlagt i dagligvaresektoren.

Norges Råfisklag har bevilget 2 millioner kroner for å styrke markedsføringen av skrei, og det gjør at årets kampanje blir dobbelt så stor som under rekordåret 2020, sier Norges sjømatråds sjømatutsending til Spania, Bjørn-Erik Stabell.

Skrei har hatt en formidabel utvikling i det spanske markedet. I 2016 eksporterte Norge 520 tonn skrei til en verdi av 18,6 millioner kroner.

I 2020 var volumet økt til 1.263 tonn, mens verdien var økt til hele 57,8 millioner kroner. Spania er nå det største markedet for skrei.