Skal erstatte Orion

Norges første nye maritime overvåkningsfly, P-8 Poseidon, landet for første gang på Evenes torsdag. Dermed starter utfasingen av Orion-flyene som har hatt base på Andenes.

Fire helt nye Poseidon overvåkingsfly skal nå erstatte de gamle Orion-flyene (foto: Forsvaret).

Ankomsten av det topp moderne maritime overvåkningsflyet, med navnet «Viking» markerer en historisk milepæl.

– Dette er en målsetting vi har jobbet mot i lang tid. I drøyt to år har vi hatt dette byggeprosjektet på Evenes flystasjon, og det er godt å endelig få flyet hjem til Norge, forteller Eirik Guldvog, sjef for 133 luftving.

Tirsdag 1. mars gjennomføres en markering av mottak av P-8 på Evenes. Statsminister Jonas Gahr Støre, forsvarsminister Odd Roger Enoksen, og forsvarssjef Eirik Kristoffersen er blant gjestene.

P-8 Poseidon er Norges nye toppmoderne maritime overvåkningsfly som skal starte oppgaven med å patruljere havområdene i løpet av 2023.

P-8 Poseidon har som hovedoppgave å ivareta maritim overvåking og bidra til å bygge situasjonsforståelse i norske nærområder.

Dagens P-3 Orion og fremtidens P-8 Poseidon er helt essensielle i dette viktige oppdraget.

En videreføring av MPA-driften på Evenes innebærer en satsing på forsvarsevnen i nord som har stor betydning for Norge og NATO, og som er tilpasset dagens trusselbilde.

– Mottaket av det første maritime patruljeflyet er en viktig milepæl for Norge og NATO, og vil gi oss en moderne og viktig kapasitet i nord.

Sammen med F-35 vil Forsvaret nå ha to strategisk viktige kapasiteter, som skal jobbe sammen i oppgaven om å forsvare Norge, forteller Rolf Folland, sjef for Luftforsvaret.

Personellet på Andøya skal fortsette MPA-leveransene med dagens P-3 Orion til P-8 er klare til å ta over.

Nå skal 133 luftving og skvadronsmiljøet ta fatt på jobben med å teste og evaluere, og deretter få flyet operativt i løpet av 2023.

Personellet på P-3 Orion gjør en fantastisk innsats om dagen med fortløpende operative leveranser.

De fortsetter å være vår viktigste maritime flykapasitet til P-8 tar over , forteller Rolf Folland.

– Det er mange ansatte, både internt og eksternt i forsvarsektoren, som har jobbet knallhardt for å tilrettelegge for mottak av P-8 Poseidon.

En stor honnør og takk til alle i avdelingen som har tatt en del i dette, avslutter luftvingsjef Guldvog.

Selv om P-8A har nok rekkevidde til å fly direkte fra Seattle i USA til Evenes, så planla besetningen med en mellomlanding i Canada.

Fordi dette var første lengre flygning med norsk besetning i det som fortsatt er en ny flytype, fløy «Viking» med mye strengere restriksjoner på hjemreisen enn det som skal gjøres senere når det er satt i operativ tjeneste.