Satser mot nye mål
En nyoppusset MS Richard With vil bli det nye tilskuddet i Hurtigrutens egen flåte, etter at man nå har kjøpt skipet tilbake. Selskapet satser friskt og vil fortsette både kystruten og criusetrafikken.
Dette bildet viser planen om å bygge langt flere suiter med panoramavinduer, både med og uten karnapper, akterut på dekk 6, etter at Hurtigruten nå har kjøpt tilbake MS Richard With. (foto: Hurtigruten).
MS Richard With ble solgt til et kommandittselskap i 2002 for å få inn penger, i en tid der OVDS sto overfor finansielle utfordringer. Siden den gang har Hurtigruten leid skipet tilbake gjennom en langsiktig avtale. Båten, som bærer navnet til hurtigrutens grunnlegger, er spesialbygget for trafikken i Kystruten Bergen – Kirkenes. Torsdag signerte Hurtigruten en avtale om å kjøpe skipet tilbake gjennom et heleide datterselskap.
– De siste årene har Hurtigruten gått gjennom en stor omstilling, som vi for alvor begynner å se resultatene av. Nå har vi de finansielle musklene vi trenger, både for å eie skipet og gjøre de oppgraderingene vi har gledet oss til, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
I løpet av 2018 skal MS Richard With i dokk, der skipet skal gjennom en total ombygging og oppgradering. Blant annet skal alle lugarene og fellesområdene oppgraderes, og skipet vil få langt flere suiter enn i dag.
Som bildet over her viser, er planen at suitene akterut på dekk 6 skal få store panoramavinduer og karnapper, der gjestene kan nyte utsikten til noen av verdens mest spektakulære reisemål.
– MS Richard With er et fantastisk skip, som har en lang karrière foran seg i Hurtigruten, sier Skjeldam.
Skipet har hjemmhavn i Tromsø. Det er sengeplasser til 458 personer ombord. men det kan totalt være 590 gjester. Fartøyet er 121,8 meter langt og 19,2 meter bredt, og stikker 4,7 meter ned i sjøen.
Hurtigruten drevet Kystruten langs norskekysten i 125 år. Det vil selskapet fortsette med også i neste anbudsperiode. – Vi har bestemt oss for å by på hele anbudet med 11 skip, opplyste konsernsjef Daniel Skjeldam for en uke siden.
– Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.
Kystruten Bergen – Kirkenes består av 34 havner. Det nye anbudet på kjøp av tjenester ble lyst ut av Samferdselsdepartementet i høst. Det skal gjelde fra 2020/2021 og minst ti år frem i tid. Innen Lofoten og Vesterålen anløper man Stamsund, Svolvær, Stokmarknes, Sortland og Risøyhamn.
Hurtigruten AS eies nå av Silk Topco AS, som igjen kontrolleres av investorer fra London via TDR Capital. Petter Stordalen eier 11,59% og Trygve Hengar har 4,91% av aksjene. Direktør i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, eier 0,87% av selskapet. Kommersiell sjef, Asta Sofie Lassesen, eier 0,39% av Hurtigruten AS. Asta er opprinnelige fra Myre, men bor nå i Tromsø.
Richard With (1846-1930) ble født i Tromsø, men flyttet tidlig til Andøya. Han drev som handelsmann i Risøyhamn og var en av pådriverne for å mudre Risøyrenna. Han deltok i stiftelsen av Vesteraalens Dampskibsselskab i 1881. De to første årene var han selv kaptein på selskapets DS Vesteraalen.