Ny tråler er bestilt
Rederiet Prestfjord AS i Sortland vil få en ny tråler om et par år. Båten er bestilt fra et verft i Spania med prislapp over 400 millioner, og vil bli en del av konsernet til Holmøy Maritime AS.
Slik vil den bli, den nye tråleren som får base ved Holmøy Maritimes anlegg i Sortland, når den ankommer Vesterålen om et par år (foto: Rolls Roys Marine).
Den nye tråleren blir bygget for både bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker. Produksjonen ombord blir hodekappet og sløyd fisk, men ikke filét. Syv ekstra meter lengde vil gi bedre lastekapasitet og plass til «melfabrikk». Dette for å kunne utnytte hele fisken.
Nybygget vil koste noe over 400 millioner kroner. Det er vesentlig mer enn forrige båt, FT Holmøy, som ankom Sortland for to år siden. Knut Roald Holmøy antyder i intervju med Fiskeribladet at rederiet faktisk allerede har begynt med planer om enda en ny tråler, litt lenger frem i tid.
Norsk fiskerinæring går godt og det er stor optimisme hos rederiene. I vinter fikk rederiet Havfisk en ny tråler med navnet «Nordtind» og rederiet Nergård har nylig bestilt en tilsvarende båt. Begge disse har prislapp over 400 millioner kroner, og her er det Vard design i Ålesund som prosjekterer.
Når Holmøy får sin nye båt blir nok en av de «gamle» byttet ut. Hvilken er ennå ikke bestemt, og dermed er heller ikke navnet klart for tråleren som ankommer Vesterålen en gang i 2020. Kanskje blir det «Sunderøy» som erstattes, da den nå er 14 år. (Sunderøya er ei lita øy like ved Tiden i Øksnes vestbygd.)
I tillegg til design, skal Rolls-Royce lever en omfattende utstyrspakke. Gondan Shipyard i Spania skal bygge tråleren, med levering i 2020. Fartøyet blir det fjerde i rekken som Prestfjord får levert med Rolls-Royce-design. Det første, tråleren Sunderøy, ble levert fra det samme verftet i 2004.
– Vi er opptatt av kontinuerlig utvikling, og sørge for at flåten vår til enhver tid er så effektiv som mulig, både med tanke på miljø og fangst, sier Knut Roald Holmøy, administrerende direktør i Prestfjord AS.
– Dette blir trolig verdens mest avanserte fiskebåt, spesielt med tanke på miljø og effektiv bruk av energi, sier Monrad Hide, VP Sales i Rolls-Royce.
Tråleren blir ca 77 meter lang og får innredning for 29 personer, og det blir lagt mye arbeid i å få sikre arbeidsområder. Innredningen med styrehus, messe, dagrom og lugarer blir av høy standard. På det nye fartøyet vil alt av restråstoff bli tatt vare på.
– Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, og gleder oss til å få nok en superbåt inn i flåten, sier Knut Roald Holmøy.
Design og utrustning av den nye Holmøy-tråleren blir av det mest moderne som er innen denne bransjen (foto: Roll Roys Marine).
I over 20 år har rederiet vært en pådriver for ny teknologi for hele fiskerinæringen, målet er alltid optimal utnyttelse av energi. Designet av den nye tråleren bygger videre på rederiets og mannskapets erfaringer med tidligere innovative løsninger.
– Prestfjord har alltid ønsket å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi fra Rolls-Royce. Flere ganger har de vært den første bestilleren av det siste vi har utviklet, og vi har fått lov til å høste av deres erfaringer. Denne nye tråleren vil være først i bransjen med Rolls-Royce siste batteri-hybridsystem, i kombinasjon med nyeste innen vinsjer, propulsjon og teknologi for energiovervåkning, sier Monrad Hide i Rolls-Royce Marine.
Rolls-Royce skal blant annet levere skipsdesign, et batterisystem som regulerer for endringer i last og som er integrert i et hybrid fremdriftssystem. Sentralt i systemet er Hybrid Shaft Generator (HSG) som bidrar til reduserte utslipp. Det betyr at tråleren kan skifte mellom å operere diesel-elektrisk, diesel-mekanisk eller med en kombinasjon av begge.
HSG-systemet vil operere i samspill med den nyeste Bergen B33:45 hovedmotor samt hjelpemotor, og Promas integrert ror- og propellsystem. Fartøyet får også permanent magnet (PM) trålvinsjer, dette er elektriske drevne vinsjer som gir svært dynamiske egenskaper for aktivt fiske.
– Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, og gleder oss til å få nok en superbåt inn i flåten, sier reder Knut Roald Holmøy (foto: Rolls Roys Marine).
I Norge er det omlag 2.300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS.
Rolls-Royce Marine er en verdensledende leverandør av skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr. Cirka 25 000 fartøy verden over seiler med utstyr eller design fra Rolls-Royce. Det er ulike typer offshorefartøy, fartøy i kyst- og nærskipstrafikk, fiskefartøy, passasjerskip, forsknings- og kystvaktskip.
Holmøy Maritime AS er administrasjonsselskapet i det familieeide Holmøy-konsernet. Hovedaktiviteten er drift av trålerne F/T Prestfjord, F/T Sunderøy, F/T Holmøy og F/T Langøy. Eidsfjord Sjøfarm AS er produsent av laks med lokalisering i 6 kommuner i Nordland og Troms. På årsbasis produserer Holmøy 16.000 tonn laks og 22.500 tonn hvitfisk.
Rederiet Prestfjord ble etablert på Myre i Øksnes kommune i 1972 som partsrederi og ble drevet under forskjellige navn og eierskap fram til selskapet Prestfjord AS ble stiftet av Ola Helge Holmøy i 2001. Selskapet har driftet forskjellige fartøy opp gjennom årene, og har aktivt arbeidet for å få fullstrukturert sine trålere.