Ny bru «made in China»

Den nye Hålogalandsbrua ble søndag åpnet av statsminister Erna Solberg. Brua koster 4 milliarder og er nærmest «made in China».

Statsminister Erna Solberg kuttet flaggsnora og erklærte Hålogalandsbrua for offisielt åpnet søndag (foto: Statens vegvesen/Gøran Sofienlund).

To år forsinket ble den nye Hålogalandsbrua åpnet på søndag av statsministeren og direktøren for Statens vegvesen. Selve brua er satt sammen av stålelementer, der både selve stålet og seksjonene er produsert i Kina.

Det er det selskapet Sichuan Road and Bridge Group som vant konkurransen om selve byggingen av metalldekket og montering av kabler og fester, mens et kinesisk stålverk har vant konkurransen om å levere metallet.

Den norske stat betaler en stor del av de 4 milliardene, men også bilistene må ta sin andel via bompenger. Kjøretøy på inntil 3,5 tonn må betale 113 kroner for å kjøre over brua, mens tyngre kjøretøy må ut med 280 kroner per passering.

Brua betyr at veien mellom Narvik og Bjerkvik bli 15-20 minutter kortere. Det betyr også at veien fra Vesterålen, Lofoten og Harstad kortes inn med 18 kilometer mot Narvik.

– Dette er en veldig lønnsom bro å bygge, så den er verdt 4 milliarder. Denne innkortingen har stor økonomisk verdi, samtidig som slike ting alltid utløser mer enn vi kan forutse på forhånd., sa statsminister Solberg i en kommentar til NRK ved åpningen.

E6 Hålogalandsbrua blir Norges nest lengste hengebru. Den mer enn 1,5 kilometer lange brua har et spenn på 1.145 meter, og er dermed den fjerde lengste hengebrua i Skandinavia, og den sjette lengste i Europa, ifølge Statens vegvesen.