Mote for voksne
-Nå kommer motebutikken som vil gjøre voksne damer helt unik, lover grunderne bak Sortlands nye klesforretning. Noen motevisninger ute på regionens eldrehjem kan også bli aktuelt.
Ann Karin grindhaug (til venstre) er en velkjent kvinne i Sortlands handlegate, der hun i mange år har solgt klær Svolværingen Trine Karlsen er også med på nyetableringen.
For en stund siden måtte eierne av butikken «Induco» legge ned på grunn av flyttng, og siden da har voksen mote ikke hatt så mange alternativer. Dette kunne ikke lofotværingen Trine Karlsen og vesterålingen Ann Karin Grindhaug se rolig på, og hev seg rundt. Nå åpner de motebutikken «Unik», og tok kontakt med de mestselgende merkene i voksen segmentet.
-Vi har stor respekt for den jobben «Induco» har lagt ned på Sortland, og da vi skjønte at ingen av de ansatte satset videre, følte vi bare at dette måtte vi gjøre, sier Trine Karlsen.
De mener at det å bli eldre skal ikke være noe hinder for å føle seg fresh og ikke minst unik. Derav navnet på butikken Unik som åpner med 200 kvm midt i sentrum vis a vis B-young. Butikken må åpnes i to deler, da hele lokalet ikke er klart enda. Stemninga er likevel høy før åpning.
– Det skal bli så herlig å få lys og liv i alle vinduene igjen, her på hjørnet, sier butikksjef Astrid. Det blir en super mix med frisørsalong, hudterapeut og dameklær.
Karlsen og Grindhaug har jobbet sammen i 11 år, og er ikke redd for at Sortland er mettet på klesbutikker i det hele tatt. Faktisk tror de at mange blir veldig glade for butikken.
-Induco la ned fordi eierne flyttet, ikke grunnet for dårlig omsetning. Vi føler oss så sikre på at markedet er her, at vi tar sikte på å åpne tilsvarende butikk i Svolvær i løpet av 2018, sier Trine Karlsen. Hun driver i dag «B-young» og «Utsøkt» på Amfi i Svolvær.
Grindhaug og Karlsen mener at det er like viktig at de på femti og de på åtti føler seg fine. «Induco» trakk både kunder fra Harstad og Lofoten fordi de satset på kvalitetsklær i for denne målgruppa.
– Flere og flere voksne kvinner bruker i dag sosiale medier, noe som gjør det lettere å nå dem enn før. Vi skal bruke lokale modeller for å vise hvor mye lekkert det finnesfor ulike fasonger. Når del to åpner, skal vi åpne Lofoten og Vesterålens største kjolesalong. Her skal man kunne bestille seg time, og prøve i ro og mak.
I kombinasjon med frisør og make-up artist, tror de at dette kunne bli et populært tiltak i selskapssesongene. De skal også ta «FashionFriday» til eldresenterene. -Vi skal ha oss en skikkelig vesterålsk turné på eldrehjemmene, og vi håper å skape litt glamour og fest. Vi må være fleksible, og oppsøke en del av kundene hvor de er. Vi vil fortsette med visninger i losjen, slik «Induco» også gjorde. Du skal føle deg fin når du er i livets høst, sier Grindhaug.