Joda, flyprisene økte i dag
Den nye «flyseteavgiften» ble innført i dag, og umiddelbart satte Widerøe opp prisene sine til og fra Stokmarknes Skagen lufthavn med 80 kroner. En flytur til Bodø koster altså nå 160 kr mer enn i går.
Silje Brandvoll er Widerøes direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt. Hun bekrefter at Widerøe i dag har satt opp prisene med 80 kr på alle flyvninger til og fra Stokmarknes lufthavn.
Passasjeravgiften som nå er innført har vært omstridt. Litt merkelige utslag får den også, da prisene til og fra Svolvær lufthavn ikke øker, mens altså prisene til Stokmarknes spretter opp. Årsaken ligger i ordningen med statlige subsidier av de minste flyplassene, som Svolvær. I går var billettprisen mellom Stokmarknes Skagen og Bodø 1.430 kr høyere enn tilsvarende fra Svolvær, sett ut fra «full flex». Nå blir forskjellen 160 kr større. Disse fullprisbillettene brukes ofte av næringslivet, offentlig ansatte og pasienter ved Nordlandsykehuset.
Årsak til den store forskjellen mellom Svolvær og Stokmarknes er antall passasjerer og dermed driftsgrunnlaget for flyplassen. Svolvær er en liten flyplass med få passasjerer og blir derfor subsidiert med tilskudd fra Staten. På Stokmarknes reiser det så mange at her må Widerøe selv dekke alle kostnader gjennom billetten, uten noen statsstøtte. Reisetid og andre forhold er ellers nokså like mellom de to flyplassene, men billetten skiller altså nær 1.600 kr på en tur-retur til Bodø. Flyseteavgiften kommer bare på kommersielle ruter.
– Nyheten fra Finansdepartementet om at flyseteavgiften nå virkelig blir innført kom fredag, så vi har ikke fått sett på alle konsekvensene enda. Men vi vet at dette kan bety rutekutt, sa Silje Brandvall i Widerøe til media for noen dager siden. -Vi må tilpasse produksjonen til etterspørselen. Når seteavgiften kommer på toppen av redusert etterspørsel, kan vi ikke utelukke at det blir ytterligere rutekutt. Hvor dette eventuelt kommer må vi få komme tilbake, sier Brandvall.
Ifølge Brandvoll har det vært en betydelig økning i avgiftene for flyselskapene de siste to årene. Avgiftene til Avinor, CO2, passasjeravgift og nå seteavgiften betyr at den kommersielle ruten mellom Bodø og Stokmarknes (Skagen) har økt med 55 prosent. – Vi har hatt en vanvittig avgiftsøkning disse to årene. Det rare er at avgiftsøkningen også rammer de korteste rutene hardest. Dette er ruter som forurenser minst, sier Brandvoll.