Jobber med ny fest

Musikkfesten «Fæsterålen» vil bli arrangert for tredje gang i slutten av august i år, og dette har alt rukket å bli en av landsdelens mest spennende festivaler. Fjorårets konsert ble faktisk utsolgt.

Festivalsjef Stein Inge Pedersen har startet jobbingen med høstens «Fæsterålen», sammen med Henriette Gjebrea fra Øksnes. «deLillos» og «Julie Bergan» er artister man allerede har klare for å opptre på Sortland (pressefoto).

I 2016 gikk Nordnorsk reiseliv ut og kåret festivalen som en av Nord-Norges mest fargerike festivaler, og i fjor ble festivalen utsolgt. Dette er historisk i vesterålsk sammenheng, men også en av grunnene til at man må ansette en egen sponsorsjef. – Fæsterålen har på mange måter vært et prøveprosjekt der vi har jobbet fra år til år, for å se om det var liv laga å ha en såpass stor regionfestival. Etter suksessen i fjor, ønsker vi å se om vi kan få Fæsterålen til å bli en årlig festival. Vi har lært utrolig mye av de to første årene, og nå satser vi med egen sponsorsjef, sier festivalsjef Stein Inge Pedersen.

Satsningen mot å tenke mer strategisk og langsiktig kommer av en tett dialog med de andre regionfestivalene. -Det er ingen tvil. Vi har store ambisjoner med Fæsterålen, og ikke minst ser vi at publikum har store ambisjoner for hvem vi skal booke. For i det hele tatt nærme oss de ambisjonene, må vi ha stødige samarbeidspartnere som ser den langsiktige verdien av Fæsterålen. Det har vært en tydelig beskjed fra alle de andre festivalene, sier Pedersen.

Som sponsorsjef har man nå headhuntet 28 år gamle Henriette Gjebrea fra Øksnes, som har bred erfaring fra servicebransjen. Hun har utdannelse fra Italia innen mote og design, og har jobbet ved flere anledninger som innspillingsleder for produksjonselskapet Deadline Media. -Hun er et unikt ledertalent som har nese for å lese kundens behov. Hun er veldig løsningsorientert og har den “ingenting er umulig-ånden” som er veldig viktig for oss når vi utvikler crewet til festivalen, sier Pedersen.

Gjebrea gleder seg til å utvikle merkevaren Fæsterålen sammen med samarbeidspartnerne, og resten av crewet. – Fæsterålen er ikke bare en festival, men en positiv samfunnsaktør som utvikler Vesterålen i rett retning. Jeg elsker tanken på å jobbe sammen med partnerne våre for å sette Vesterålen på kartet, sier Henriette.

Sammen med festivalsjefen er hun nå i full gang med å planlegge årets festival, og ikke minst festivalområde. De kan røpe at det er mange spennende planer, og at vesterålsk kultur vil bli enda mer synlig i området. -Vi skal definitivt fortsette å overraske, og ikke minst «laise opp stemninga» med alt vi gjør. Jeg tror nok at publikum vil få flere latterkuler når de ankommer, sier Pedersen. Fæsterålen blir arrangert den 25. og 26.august 2017 og har allerede lansert deLillos og Julie Bergan blant årets artister.