Hurtigrute med VDS-farger

En hurtigrute er nå pusset opp og har fått tilbake VDS-fargene på skorsteinen. Dette faller sammen med jubileet da det til sommeren er 130 år siden «kystens riksvei» ble startet i Vesterålen.

MS Vesterålen fotografert på vei fra kai i Trondheim (foto: Per-Robin Gustafsson/Hurtigruten).

I forbindelse med Hurtigrutens 130-årsjubileum har skipet også fått tilbake sin originale blå skorstein, med samme fargene som DS Vesteraalen hadde under den aller første hurtigruteavgangen 2. juli 1893.

Fargen på skorsteinen ga skipene til VDS det klingende kallenavnet «de blå skipene».

– Vesterålen er et glimrende hurtigruteskip, med sine gode sjøegenskaper og store godskapasitet etter størrelsen.

Det er flott å vise frem våre rike tradisjoner ved å bringe arven fra VDS videre. Og vi kan nå tilby gjestene en enda bedre opplevelse om bord, sier kaptein Trond Jenssen på MS Vesterålen.

VDS’ blå og hvite skorsteinsmerke var å se i hurtigrutefart fra 1893 til 1988, og igjen i perioden 2015 til 2020 med tilbakeførte MS Lofoten.

MS Vesterålen er det tredje skipet i Hurtigruten som er oppkalt etter Vesterålen, der Hurtigrutens fødested Stokmarknes og Hurtigrutemuseet ligger.

Hovedrestauranten om bord har fått nye møbler (foto: Tor Farstad/Hurtigruten).

MS Vesterålen er blitt pusset opp i historisk drakt til Hurtigrutens 130-årsjubileum neste år.

Skipet har blant annet fått tilbake sin originale blå skorstein med de samme fargene som det aller første hurtigruteskipet hadde i 1893.

Det klassiske skipet går inn i sitt 40. år lang kysten i jubileumsåret. I den anledning er 32 lugarer blitt oppgradert, og det er bygget to nye minisuiter.

Kafeteriaen, restauranten og Trollfjord-salongen om bord har også fått et kraftig ansiktsløft.

– MS Vesterålen bærer med seg en stolt tradisjon og en 130 år lang arv.

Derfor er det veldig stas at vi går inn i både Hurtigruten og skipets jubileumsår med et nyoppusset skip, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

MS Vesterålen ble i 1983 det siste hurtigruteskipet som ble bygget for Vesteraalens Dampskibsselskabs (VDS).

I dag er skipet – med sin intime atmosfære og mange historiske detaljer – svært populært blant mange hurtigruteentusiaster.

32 lugarer er blitt oppgradert og har fått dobbeltsenger (foto: Tor Farstad/Hurtigruten).

Så godt som alle fellesområder om bord er oppgradert i to runder i 2019 og i 2022. Samtidig har skipet beholdt sitt originale særpreg.

Oppgraderingene ble gjort på Fosen verft i Trøndelag.

– Å reise med MS Vesterålen er en helt unik opplevelse. Skipet er mindre, mer intimt, og det gir en følelse av å virkelig komme tett på Hurtigrutens historie og den spektakulære naturen vi seiler gjennom, sier Felin.

I 2019 fikk skipet også splitter nye norskproduserte motorer fra Bergen Engines, ny broutrustning og andre moderne systemer som gjør at skipet kan seile langs kysten i lang tid fremover.

Artikkelen her er bygget på en pressemelding fra Hurtigruten Norge.