Havfarms mål er gigantiske

Politikerne i Hadsel har sagt ja til at Nordlaks kan ankre opp sitt første «Havfarm-skip» ved Ongstadneset, sørvest for Melbu. Dette blir i såfall verdens lengste skip, når det er ferdig.

Havfarm vil måle 430 meter.

Illustrasjonen som Vesterålsnytt her presenterer er basert på bilder fra ilaks.no og Nordlaks. Her ser vi planlagte «Havfarm» i grønt, som vi være like lang som Empire State Building er høy, ca 430 meter. Skipet «Queen Mary II» er bare 345 meter og Eiffeltårnet er bare 324 meter. Det vil også være plass til mange fotballbaner, om man legger dekk på Havfarm. (Vi tar forbehold om nøyaktigheten på målene skissen her, da dette kommer fra 3.parts kilde.)

Verdens største cruiseskip, Royal Caribbean Internationals Oasis-klasse, er til sammenligning 360 meter lang. Og verdens lengste hangarskip, amerikanske USS Enterprise, er 342 meter lang. Passasjerskipet «Queen Mary II» har målet 345 meter. Kun ett skip i historien har vært lengre. Det var den 458 meter lange supertankeren Seawise Giant (også en periode kjent som Jahre Viking). Fullastet med råolje veide den vel 657.000 tonn. Dette skipet ble hugget opp i 2009.

John Fredriksen og hans tankrederi Frontline må betale mellom 90 og 100 millioner dollar, det vil si mellom 776 og 863 millioner kroner, for en VLCC (Very Large Crude Carrier) supertanker i dagens marked. Nordlaks estimerer en prislapp mellom 600 og 700 millioner kroner per skip av typen «Havfarm».

På tegnebrettet ligger nå altså et 430 meter langt og 54 meter bredt skip, eller kanskje riktigere kalt lekter. Dette skal «ligge på svai», altså være forankret i bunnen med teknologiske løsninger fra offshoreindustrien. Meningen har vært at dette skulle bli laksoppdrett langt ute til havs, men nå skal altså det første anlegget komme like utenfor Hadseløya.

Om prosjektet blir realisert vet man imidlertid ikke ennå. Nordlaks as har søkt om nye konsesjoner for oppdrett, til sitt prosjekt «Havfarm». Om man får dette, er ennå helt uvisst. Og det er også uvisst om Nordlaks deretter vil gå i gang med sitt ambisiøse prosjekt. Man må da ha på plass 6-700 millioner kroner og ta en betydelig økonomisk risiko. Lakseprisene akkurat nå er svært gunstige, men dette kan jo fort svinge, slik det har gjort mange ganger tidligere.