Gods på kjøl

Lørdag anløp MS Rita i Hadsel havn på Stokmarknes, med containere fulle av råstoff til forfabrikken Skretting. Det er internasjonale aktører som står bak denne nye godsruten.

Hadsel havn ønsket Kuehne+Nagel velkommen som ny aktør på Stokmarknes, da MS Rita la til kai lørdag. Skipet er 132 meter langt og frakter containere for Skretting (foto: Hadsel havn). 

Lørdag var det tyvstart på containerruta som offisielt begynner 28.april. Deretter kommer containerskipet «Rita» til Stokmarknes hver 14.dag og i perioder oftere. Kontainerne er 40 og 45 fot, samt noen mindre 

Tidligere var den gulgrønne godsbåten «Tege» et fast innslag gjennom Raftsundet og ved kai på Stokmarknes og Sortland. Den ruten ble lagt ned og godset ført over på bil. Nå startes det en ny godslinje til Stokmarknes, der Skretting skal få mye av råstoffet sitt til produksjon av laksefor.

For å forbedre logistikken har Skretting valgt å containerisere flere av råvarene til sin forproduksjon. Skretting velger nå NorthSea Container Line som leverandør for inngående transport og trekker frem logistikkleverandørens omfattende logistikktilbud og fleksibilitet som faktorer som var avgjørende i valget av leverandør. Kuehne+Nagel bidrar videre med administrasjon og tilrettelegging.

-Vi leverer høykvalitetsfôr og service til oppdrettere over hele verden og effektiv logistikk er en viktig del av vår totalleveranse. I den forbindelse er det viktig for oss å videreutvikle og effektivisere tilførselslinjen inn til våre fabrikker. Gjennom en omfattende analyse av logistikkbehovet til våre produksjonsanlegg i Stavanger, Averøy og Stokmarknes har vi nå valgt å bruke containere for transport av våre tilsetningsstoffer, forteller fagsjef for inn logistikk, Elin Norheim i Skretting.

-Som verdens største leverandør av fôr til havbruksnæringen er det viktig at Skretting har en kontinuerlig optimalisert varestrøm. Vi har derfor valgt å starte et tett samarbeid med container rederiet og logistikkleverandøren North Sea Container Line og kommer til å benytte oss av deres omfattende logistikkløsninger. Vi har og hatt en kreativ og god prosess sammen med Kuehne+Nagel, og vi er veldig stolte av å kunne presentere en løsning for fabrikkene våre som resulterer at containerene blir losset på nærmeste kai både i Averøy (Hestvikholmen) og Stokmarknes. All honnør til NCL som har åpen for å tilpasse seg kundens behov!

Kuehne+Nagel administrerer og tilrettelegger kontrakten og transportene på vegne av Skretting. -Vi er m.a.o navet i logistikk hjulet. KN’s eget kundeteam for Skretting har det fulle ansvar for gjennomføring, sier Harald Faaberg i Kuehne+Nagel.

Administrerende direktør i NorthSea Container Line, Arne Jakobsen, sier han er meget fornøyd med at Skretting nå velger å legge om sin logistikk. Vi er helt sikre på at dette var en god avgjørelse for Skretting. Vi ser at denne type industri typisk setter pris på våre containeriserte logistikk løsninger.

-Dette er gode nyheter for oss som driver med container transport på kysten av Norge. Det betyr økte volumer som igjen gjør oss i stand til å sette inn større skip og øke antall avganger. I lys av avtalen med Skretting som handler om vesentlige volumer for NCL, kommer vi til å strekke vår service ytterligere nord til Stokmarknes. Vi styrker også vår organisasjon ytterligere i Haugesund for å opprette den høye servicegraden vi ønsker å levere til enhver tid, forteller Arne Jakobsen.