Flyavgiftene øker igjen på Skagen

Widerøes fortviler over at flyseteavgiften blir innført 1,juni.  Med avgiftene til Avinor, CO2-avgift, passasjeravgift og nå seteavgiften betyr at ruten mellom Bodø og Stokmarknes Skagen har økt med hele 55 prosent.

widerøeavgift

Silje Brandvoll er Widerøes direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt. Hun forteller om en vanvittig avgiftsøkning de to siste årene, noe som særlig rammer Stokmarknes lufthavn.

Vesterålnytt sjekket i dag to tilfeldige datoer og tidspunkt for en flytur fra Skagen til Bodø og retur. Såkalt «full flex» kostet her 3.358 kr, mens det enkelte ganger er mulig å slippe unna på «eco low» med 1.798,-. Når vi sjekker de samme tidspunktene med fly fra Svolvær til Bodø, så blir prisen langt lavere. Full flex koster her 1.928,- og eco low 998,-. Dette betyr at billettprisen mellom Stokmarknes Skagen og Bodø er 1.430 kr høyere enn tilsvarende fra Svolvær, sett ut fra «full flex». Disse fullprisbillettene brukes ofte av næringslivet, offentlig ansatte og pasienter ved Nordlandsykehuset.

Årsak til den store forskjellen mellom Svolvær og Stokmarknes er antall passasjerer. Svolvær er en liten flyplass med få passasjerer og blir derfor subsidiert med tilskudd fra Staten. På Stokmarknes reiser det så mange at her må Widerøe selv dekke alle kostnader gjennom billetten, uten noen statsstøtte. Reisetid og andre forhold er ellers nokså like mellom de to flyplassene, men billetten skiller altså vel 1.400 kr på en tur-retur til Bodø. Flyseteavgiften vil bare komme på kommersielle ruter, og vil dermed påløpe for Skagen, men ikke i Svolvær.

– Nyheten fra Finansdepartementet om at flyseteavgiften nå virkelig blir innført kom fredag, så vi har ikke fått sett på alle konsekvensene enda. Men vi vet at dette kan bety rutekutt, sier Silje Brandvall i Widerøe til an.no. -Vi må tilpasse produksjonen til etterspørselen. Når seteavgiften kommer på toppen av redusert etterspørsel, kan vi ikke utelukke at det blir ytterligere rutekutt. Hvor dette eventuelt kommer må vi få komme tilbake, sier Brandvall.

Ifølge Brandvoll har det vært en betydelig økning i avgiftene for flyselskapene de siste to årene. Avgiftene til Avinor, CO2, passasjeravgift og nå seteavgiften betyr at den kommersielle ruten mellom Bodø og Stokmarknes (Skagen) har økt med 55 prosent. – Vi har hatt en vanvittig avgiftsøkning disse to årene. Det rare er at avgiftsøkningen også rammer de korteste rutene hardest. Dette er ruter som forurenser minst, sier Brandvoll.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Wilfred Nordlund (Sp), er rasende, skriver an.no. -Næringslivet og reisende i Norge vil som følge av denne avgiften bli påført høyere transportkostnader og redusert rutetilbud. Nå er det ikke så mye vi kan gjøre med saken annet enn å si klart fra om konsekvensene. Vi har flyplasser i Nordland der dette vil slå til ekstremt hardt. Eksempelvis Stokmarknes, Skagen lufthavn i Hadsel kommune, sier Nordlund til an.no.

Nordlund som bor på Sortland bruker selv Stokmarknes lufthavn Skagen mye. Han er oppgitt over at regjeringa nå virkelig innfører flyseteavgiften på 88 kroner. -De sier dette er på grunn av klimaeffekten, men her nord betyr dette ingenting. Regjeringen trengte penger for å få statsbudsjettet til å gå opp. Derfor innfører de dette, hevder Wilfred Nordlund.