Vesterålnytt

Nytt fra Vesterålen

Flere nye paragrafbåter

De ser litt spesielle ut, de såkalte «paragrafbåtene», som det stadig blir flere av langs kysten. Til vinteren kan to nye slike bli å se på feltene utenfor Vesterålen, når skreifisket kommer i gang.

Sikkerheten skal være på topp i nye «Josberg» som nylig kom til hjemmehavn i Lofoten (foto: Frode Adolfsen).

Uttrykket «paragrafbåt» har blitt vanlig for båter som ser litt «avkuttet» ut, altså at de har litt uvanlig lengde i forhold til høyden. Innen fiskeriene er det helt klare klasser, der lengden på båten avgjør hva og hvor mye man kan fiske. Mye handler derfor om økonomi.

Både rederier og verft tilpasser seg derfor dette og bygger nye båter akkurat innenfor en slik lengde. Når grensa er på 21 meter blir nybygget på 20,99 meter. Kvotereglene sier ikke noe om hvor mange etasjer båten kan ha, men her må man ta hensyn til stabiliteten.

Nettopp stabiliteten er blitt heftig diskutert etter at MS «Fay» sank utenfor Hammerfest rett før nyttår i fjor. Denne båten var 20,99 meter lang og 10 meter bred, og hadde faktisk 5 etasjer høyde. Prislappen var 80 millioner.

Båten ble ikke godkjent på stabilitet før etter en ombygging, men likevel sank den altså i det som blir betegnet som «middels dårlig vær» med 2 meter høye bølger og vind på 20 m/sek. Båten fikk slagside og sank, mens hele mannskapet ble berget med redningshelikopter.

To nye båter med samme lengde er nå kommet nordover, men disse har bare 3 etasjer og skal være betydelig mer stabile. En skal fiske ut fra Senja og en skal ha base i Lofoten.

Den splitter nye «Josberg» er altså 21 meter lang og 9 meter bred. Den har 3 etasjer og stikker 4,5 meter ned i sjøen uten last. Høyde fra bunn til toppen av masta er 20,4 meter.

– Sikkerheten er godt ivaretatt. Byggeprosjektet imøtekommer kravene i de nye reglene til Sjøfartsdirektoratet. Det er absolutt høyeste fokus på sikkerhet, sier direktør Andre Rustad i GOT Skogsøy i Mandal til Fiskeribladet.

«Josberg» blir en kystfiskebåt som det foreløpig ikke er noen make til, skriver Fiskeribladet. Båten «Ben Hur» fra Senja har de samme målene, men er utstyrt for snurrevad. «Josberg» er rigget for å kunne fiske både med autoline og garn.

Styrhuset på nye «Josberg» er virkelig velutrustet, slik resten av båten også er (foto: Haugaland Miljøinnredning HMI).

-Det er lagt stor vekt på stabilitet og trygghet. Den første prøven med stiv kuling på Rogaland-kysten viste at båten oppfører seg svært godt i sjøen. Det er en stødig båt. I tillegg har vi full tillit til Sjøfartsdirektoratets analyser og beregninger hvor hensynet til sikkerhet står øverst, sier reder Berger Fredriksen.

Han eier rederiet Vito AS sammen med broren Jostein. Nybygget har kostet 52 millioner kroner og hjemmehavna blir Napp i Lofoten, selv om det står Svolvær på skroget.

Båten har sengeplasser til 7 personer og to bad med dusj og toalett. Her er 3 etasjer med god takhøyde (210 og 233 cm), der man også finner treningsrom med badstu og to trimsykler.

Kvaliteten på fisken skal bli førsteklasses. En stor sløyemaskin er installert, hvor fisken går på bånd og videre ned i lasterommet som er på 200 kubikmeter. Båten er på 330 tonn og maksvekta er på 540 tonn.