Blir ved kai til juni

Hurtigruten vil fortsatt ha to skip ved kai på Sortland og 12 andre i opplag andre steder. Selskapet håper å komme i delvis drift igjen i løpet av sommeren, med krisehjelp fra staten.

Hurtigruten er ikke å se i Sortlandsundet lenger på daglig seilas, men to skip ligger ved kai og blir liggende til juni (arkivfoto).

Full stans av reisende og strenge corona-restriksjoner gjør at Hurtigruten må forlenge driftsstansen til midten av juni. – Vi håper å se skipene våre seile igjen i sommer. Men vi trenger flere avklaringer, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Ingen bransjer er like hardt rammet av coronakrisen som reiselivet. Reiselivsgiganten Hurtigruten er tvunget til å legge 14 av 16 skip til kai og har permittert nesten 3000 ansatte.

– Det er tøft å se skip ligge i opplag. Det eneste vi vil er at skipene skal seile, få folk tilbake i jobb og bidra til verdiskapning i små og store samfunn langs hele kysten. Men akkurat nå har vi ikke noe annet valg, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Helt siden Hurtigruten måtte stanse hele virksomheten i midten av mars, har selskapet jobbet med planene for å få skipene tilbake i drift.

– Vi håper på en gradvis opptrapping fra midten av juni. Men for at det skal være mulig, må vi ha finansielle avklaringer på plass, sier Skjeldam.

– Starter vi med seilinger i juni, vil det være ren underskuddsvirksomhet i en overgangsperiode. Derfor har vi bedt Samferdselsdepartementet om å øke det statlige kjøpet og kompensere for bortfallet av billettinntekter slik de har gjort for togselskaper og flyselskaper, sier Skjeldam.

Hovedårsakene til at reiselivet er hardere rammet enn andre bransjer er fordi det vil ta lang tid før markedet har bygd seg opp igjen.

– Vi er glade for at mange politikere nå har sagt at solide selskaper som Hurtigruten, som gjorde det bra før koronakrisen men nå står uten inntekter, må få tilgang på låneordninger som sikrer likviditeten. Dette er avgjørende for å sikre den videre driften, sier Skjeldam.