Bøfjerding i hardt vær

Da redningsskøyta «RS Ægir» havarerte torsdag kveld i svært dårlig vær og høye bølger utenfor Farsund, var det bøfjerdingen Thor Hugo Johansen som var skipsfører. Under forliset fikk han skulderen slått ut av ledd.

bofjerding-havari

Thor Hugo Johansen (63) er opprinnelig fra Morsund i Bø, men bor nå mest i Mandal og litt i Stamsund. Bildet er en montasje av Redningsselskapets egne foto av RS Ægir etter havariet og skipsfører Johansen med armen i fatle.

Det som så ut til å være et rutineoppdrag for mannskapet om bord på redningsskøyta RS Ægir torsdag ble etter hver til en langt mer dramatisk affære. Hovedredningssentralen hadde kalt dem ut for å bistå i leteaksjonen etter en savnet person som hadde falt på sjøen utenfor Farsund. Etter hvert kantrer altså redningsskøyta i 8 meter høye bølger.

Mannskapet besto av skipsfører Thor Hugo Johansen, maskinsjef Casabo Lango og overstyrmann Jan Adolfsen. -Vi ble slengt rundt i styrehuset på skøyta uten sjanse til å få kontroll på fartøyet. Heldigvis klarte vi å varsle redningssentralen om at vi var i havsnød og å få på oss overlevelsesdraktene før vi måtte evakuere, sier skipsfører Thor Hugo Johansen.

Johansen og Adolfsen ble plukket opp av redningshelikopteret fra sjøen mens Lango ble reddet fra dekk. Alle tre er glad for at de fortsatt er i live. -Du rekker ikke å tenke så mye før du plutselig er i sjøen. Men jeg ble litt redd når jeg kjente hvilke enorme krefter som var i sving i bølgene, sier overstyrmann Jan Adolfsen.

Thor Hugo Johansen har hatt Redningsselskapet som arbeidsplass siden 1972. Han har vært kokk, matros og navigatør før han ble skipper på «Ægir» i 1997. Johansen har også 40 år som dykker i Redningsselskapet.

I et intervju med Lofotposten forteller han flere detaljer fra damaet: -På et eller annet vis hadde radioen svisjet over på kanal 17, mens den normalt skal stå på nødkanal 16. Det var da jeg skulle skru over til 16 at jeg var uoppmerksom i to små sekunder. Jeg skulle ha gitt faen i VHF-en og heller konsentrert meg om bølgen som kom og løftet oss rundt, sier skipperen fra Bø om hva som skjedde da skulderen gikk ut av ledd.

-Jeg fikk følelsen av å være i en sentrifuge der jeg ikke hadde sjansen til å parere. Vi ble kastet mot babord. Der satt maskinisten, og han måtte tåle at styrmannen og jeg havnet oppå ham. Rett etter kom rundkast nummer to, før vi tre fikk organisert oss og fant frem redningsdraktene, forteller Thor Hugo Johansen.

Mannskapet er tydelig på at de straks vil tilbake på jobb og fortsette sammen som team. -Vi er trent på slike situasjoner og inneforstått med at det vi driver med ikke er uten risiko. Av og til er det litt rufsete forhold men det skal ikke hindre oss i å gjøre jobben vår, avslutter maskinsjef Casabo Lango.

Redningsskøyta RS Ægir havarerte og er nå ute av drift. For at beredskapen i området ikke skal svekkes har redningsskøyta RS Emmy Dyvi fra og med i dag fått utvidet operasjonsområde fra Farsund til Egersund. RS Ægir blir erstattet av en annen redningsskøyte allerede neste uke.