Tunnelen er ferdig

Jobben med oppgradering av Bø-tunnelen er ferdig. 200 millioner kroner er gått med til nye lys, vifter og sikringsanlegg, pluss mye annet. Høyden innvendig er også blitt bedre.

Bedre belysning merkes godt i tunnelen (foto: NFK/Vegar Bjørnbakk).

Etter halvannet år med ledebilkjøring og ventetid for å slippe gjennom, er Ryggedalstunnelen endelig ferdig oppgradert.

–Arbeidene i tunnelen er ferdig og det er åpent for vanlig trafikk, men kjør trygt og forsiktig i sommertrafikken, sier fylkesråd Monika Sande.

Flere brannslukkere og nødtelefoner, nytt ventilasjonsanlegg og ny belysning.

Utenfor er det nye tekniske bygg, brannvannskummer, bommer, varsellys, mer vegbelysning, og lengre rekkverk.

Dette er bare noen stikkord for det store arbeidet som er gjort når fv. 820 Ryggedalstunnelen i Bø nå er oppgradert etter den såkalte tunnelsikkerhetsforskriften.

– Det er også gjort et betydelig arbeid med høyden i tunnelen, som nå er skiltet høyde 4,40 meter, mot 4,10 meter tidligere, forteller en fornøyd fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.

Bedre lufting med nye vifter (foto: NFK/Vegar Bjørnbakk).

Tunnelprosjektet skapte engasjement i Bø kommune. Ordfører Sture Pedersen løftet spørsmålet om å øke høyden på tunnelen.

– Heldigvis lyttet Nordland fylkeskommune til våre argumenter.

Etter litt politisk jobbing, fikk vi til et spleiselag med fylkeskommunen for å heve høyden og gjøre andre nødvendige oppgraderinger.

Dette har gjort tunnelen betydelig mer framtidsrettet og til et fint prosjekt for Bø kommune, understreker ordfører Pedersen.

Fylkesråd Sande takker tålmodige bilister og næringsliv i Bø kommune, som har måttet tilpasse kjøringen til og fra Bø i halvannet år.

– Med at Ryggedalstunnelen er eneste innfartsåre til Bø, har dette berørt alle i kommunen.

Men når vi nå endelig er i mål, så kan vi alle glede oss med at vi nå har oppgradert til en trygg og framtidsrettet tunnel, sier Sande.

Oppgraderingen har en total prislapp på rundt 205 millioner kroner.

Fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande (foto: NFK).

Fylkesråd Sande er glad prosjektet nå har avsluttet den pålagte testfasen, og søknad om endelig godkjenning skal nå oversendes til Vegdirektoratet.

– Det er også nødnett, DAB-dekning og i tillegg har vi fått på plass mobildekning.

Vegtrafikksentralen styrer og overvåker tunnelen, for trafikantenes sikkerhet.

Takk til våre entreprenører som har gjort en fabelaktig jobb. Og takk for en god dialog med Bø kommune.

De har bidratt godt for at vi kan nå ut med informasjon. I et slik prosjekt vil det alltid være noen justeringer på tidspunkt og endringer for trafikantene.

Noen av disse har skjedd på kort varsel. Da har det vært viktig å informere, sånn at bilistene får så få overraskelser som mulig.

Nå kan vi glede oss over at vi har fått en topp moderne oppgradert tunnel, avslutter fylkesråd Monika Sande.

Hovedentreprenør har vært BMO Tunnelsikring AS.