Slutt for Blokken-verft
Etter 122 års drift med skipsverft i Blokken har dagens driftsselskap gått konkurs. 2019 ble et rekordår i Blokken, men det var ikke nok til å redde Blokken Skipsverft AS med 25 ansatte.
Nye «Ole Elvan» ble sjøsatt 19. februar 2020. Ett år senere er Blokken Skipsverft AS konkurs (foto: Blokken Skipsverft AS).
Utsiktene for 2020 så gode ut, men så kom koronaen som rammet bedriften hardt. Selskapet har tapt omtrent fem millioner kroner på grunn av covid-19, melder Blokken Skipsverft i ei pressemelding torsdag.
Det er driftsselskapet for verftet som er konkurs, mens eiendomsfirmaet fortsatt er intakt. Blokken Skipsverft Eiendom AS kontrolleres av Anders og Jørgen Rasmussen.
Blokken Skipsverft AS har hatt stigende omsetning de senere år, men likevel slitt med underskudd. Toppåret var 2019 med 52 millioner i omsetning og pluss i regnskapet.
– Ryggsekken av svake økonomiske resultater vi opparbeidet oss før 2019 ble imidlertid for tung å bære da vi plutselig fikk koronasituasjonen å håndtere.
Resultatet er dessverre at vilkårene for forsvarlig drift ikke lengre er tilstede for selskapet.
Derfor har styret måttet fatte beslutningen om å begjære oppbud, sier Kristian Eilertsen, styreleder i Blokken Skipsverft, til Bladet Vesterålen.
Beslutningen om å avvikle virksomheten vil påvirke rundt 25 medarbeidere.
Da man sjøsatte «Ole Elvan» for et års tid siden var det fortsatt optimisme hos ledelsen i Blokken-verftet:
-Å bygge båter i Nord-Norge er ikke en selvfølge. Det kreves både at man har dyktige fagfolk, et lokalt leverandør-nettverk, og ikke minst kunder som er villig til å satse på nybygg.
Erfaringene vi har fått fra de siste 5 årene som vi har drevet med nybygg, har vært både lærerike og kostbare.
Men det har også gitt oss tro på at vår satsning på nybygg både er riktig, og viktig for alle rundt oss, var meldingen fra Blokken Skipsverft AS.
Etter at koronaen satte mye på vent i næringslivet, rammet dette også driften i Blokken. Med samlet tap på 11 millioner fra tidligere år, var ikke en halv million i pluss nok til å snu skuta.
Om det kommer et nytt driftsselskap i Blokken er foreløpig uvisst. Mange håper imidlertid på nettopp det.
Geir Maan i Hvalsafari AS på Andenes har to båter liggende i Blokken. -Nå har vi vært kunde hos Blokken Verft gjennom hele 30 år og tror jeg kjenner både folket og forholdene omkring driften meget godt.
Kostnadskrevende krav og pålegg fra det offentlige binder opp store ressurser. Det er også velkjent at verkstedindustrien sliter med å få tak i kvalifisert arbeidskraft.
Når en stor del av denne må hentes fra utlandet og man så blir rammet av korona, så vet jeg med 100 % sikkerhet at dette har rammet verftet hardt, sier Maan i en kommentar på Facebook.