Sjåføren i varetekt

Debatten raser etter den alvorlige ulykken i Troms, der en latvisk trailer fikk sleng og kvestet en 22-åring fra Vesterålen. Politiet mener vogntoget kjørte uforsvarlig og har fengslet sjåføren.

Alle utenlandske trailere bør kontrolleres ved grensa, og særlig nå om vinteren, er det bastante utsagnet fra mange etter ulykken i Troms (foto: Statens vegvesen webkamera Bjørnfjell).

Det var mandag ettermiddag at sjåføren var involvert i en alvorlig ulykke på E8 ved Nordkjosbotn i Balsfjord kommune. Han var på vei sørover da han fikk sleng på tilhengeren på vogntoget, slik at den traff personbilen til 22 år gamle Charlie Dan Lind fra Sortland.

Politiet varetektsfengslet den 56 år gamle litauiske vogntogsjåføren som er siktet for uaktsom kjøring. Sjåføren samtykket i fengslingen som gjelder for 4 uker. Forsvarer for den siktede vogntogsjåføren fra Litauen, Ulf E. Hansen, sier mannen er sterkt preget og han har ikke tatt stilling til siktelsen.

Politiet ville varetektsfengsle vogntogsjåføren med begrunnelse i at de frykter mannen vil unndra seg straffeforfølgning ved å reise ut av landet. – Vi begrunner fengslingen med at det er unndragelsesfare, sier politiadvokat Christin Vibeke Pedersen til Nordlys. Mannen risikerer ubetinget fengsel.

Universitetssykehuset Nord-Norge melder tirsdag morgen at situasjonen for  Charlie Dan Lind har stabilisert seg i løpet av natta, men han er fortsatt livstruende skadd. Det var ved 14-tida mandag at personbilen han kjørte ble truffet av hengeren til et vogntog. Lind ble sittende fastklemt og var bevisstløs da han ble hentet ut av vraket.

I fengslingsmøtet ble det fremlagt dokumentasjon på de tekniske undersøkelsene fra traileren og tilhengeren. Ferdskriveren viser at vogntoget holdt 91 km/t, og at den ble redusert til 88 km/t de siste sekundene før sammenstøtet.

– Det er basert på rapporten fra den digitale ferdskriveren, på den måten mener vi at dette er hastigheten vogntoget hadde i det sekundet ulykken skjedde, sier politiadvokat Christin Vibeke Pedersen til Nordlys.

Hun opplyser at ulykken skjedde i en 90-sone, men at fartsgrensen for vogntogsjåføren er 80 km/t på stedet. – Det er først og fremst farten vi mener er det kritikkverdige. Det handler om at føret på denne dagen også tilsier en lavere fart, sier Pedersen.

Denne ulykken har ført til en massiv debatt omkring utenlandske vogntog som kommer til Norge på vinterstid og ikke har utstyr eller erfaring for å takle vinterveiene. I dag skjer det ikke noen teknisk kontroll av bilene ved grenseovergangene, og heller ikke status på dekk og kjettinger.

Ramona Lind er mor til Charlie og har vært bekymret for at noe slikt skulle skje når sønnen pendlet mellom Sortland og Tromsø. Mandag kveld skrev hun et innlegg på Facebook, der hun krever at norske myndigheter kontrollerer dekkene på alle trailere som kommer inn i Norge. Innlegget har skapt et stort engasjement, og har blitt delt og kommentert mange tusen ganger.

– Det var ikke et uhell som skjedde med Charlie, det var en kalkulert risiko som transportørene tar, mener hun.

– Slike ulykker er lette å unngå, det er bare å starte på grensen, og sette krav til de som skal over grensen om at de er skodd for forholdene som vi har i Norge. Det går vel nesten ikke en dag uten ulykker på nordnorske veier, sier Ramona Lind.

Hun har stor støtte i dette synspunktet og har høstet både sympati og applaus for at hun tar opp dette viktige temaet. Det er et trist bakteppe, men svært mange mener at saken nå bør tas fatt i av myndighetene, slik at kontrollene blir strengere ved grensestasjonen. Alle vogntog stopper uansett her, da man må klarere tollpapirer, og da kan det også bli kontroll av dekk og kjettinger.

Det latviske vogntoget hadde dekk som er lovlige på vinterføre i Norge, selv om de ikke er særlig godt egnet. Farten var for stor og traileren hadde trolig også påslått en motorbrems, som kan ha medvirket til at hengeren skled ut i motgående kjørefelt.