Reklamerer for skreien

En kampanje til 20 millioner skal nå markedsføre skreien ekstra til kunder i Spania, Tyskland og Frankrike. Her inngår fiskerett fra Kvitnes gård og tang fra Lofoten som ekstra krydder.

Tamara Singer og Angelita Eriksen i Lofoten Seaweed er med i årets skreikampanje (foto: Morten Munthe/Lofoten Seaweed).

Årets vintersesong etter torsk og skrei er ikke kommet skikkelig i gang ennå, og fiskerne får mest sei i fangstene nå.

Prisene på torsk ligger nå på litt under femtilappen ved mottakene i Vesterålen og Lofoten.

Mange venter på «innsiget» og at det kommer større mengder skrei inn mot kysten.

Likevel starter Sjømatrådet allerede nå skreikampanje i Spania og Frankrike, mens man er godt i gang i Tyskland.

Til sammen har Sjømatrådet satt av rundt 20 millioner kroner til PR i de tre landene.

Det fremmes blant annet to artikler som forteller om skreien fra nord.

Den ene beretter om skreiens historie og måltider tilberedt på Kvitnes gård, smakstilsatt med norsk tang og tare.

Den andre handler om en norsk familie som leker seg i bølgene i surfeparadiset Unstad i Lofoten, før de drar hjem og lager skrei til middag.

Tyskland er et av våre viktigste skreimarkeder.

– Tyskerne elsker alt som er norsk og alt som er i sesong, sier Kristin Pettersen, som er sjømatutsending i Tyskland.

Derfor spiller årets skreikampanje sterkt på skreiens unike historie og det norske opphavet.

Skreien skal frontes i magasiner og i sosiale medier som Facebook, Instagram og Pinterest, samt med videoer på Youtube og andre nettsider.

I Spania venter folk på «kongens» ankomst allerede om høsten.

Og kongen er ingen ringere enn skreien, eller «kongen av torsk», som de liker å kalle den.

– Nærmest alle kjenner den, alle vil ha den og alle er villige til å betale for den, sier sjømatutsending Tore Holvik.

Og høyere pris ser ikke ut til å være til hinder for kvalitetsbevisste gourmeter, hverken i Spania, Frankrike eller Tyskland.

Mellom 2022 og 2023 økte eksportprisen på skrei fra en snittpris på 53 kroner til over 67 kroner pr kilo.

Likevel var konsumet mer eller mindre det samme både i fjor og i forfjor i alle de tre landene, som er våre viktigste skreimarkeder.

Råfisklaget fører fortløpende statistikk over den fisken som kommer til land.

Hittil i år er det størst fangster i Finnmark, men det øker jevnt også lenger sør i Troms.

Vesterålen og Lofoten tok imot henholdsvis 200 tonn og 50 tonn torsk i forrige uke.

Omsetningen av fersk torsk i Nord-Norge utgjorde til sammen 2.360 tonn til verdi 85 millioner kroner i uke 3, melder Råfisklaget.

Denne artikkelen er bygget på en pressemelding fra Norges sjømatråd og statistikk fra Norges råfisklag.