Nytt prishopp på matvarer
Nye tall fra SSB viser kraftig økning i prisen på matvarer i februar. Spesielt ris, fisk og egg er blitt dyrere, med 18% stigning på et år, mens sjokolade har lagt på seg ikke mindre enn 24%.
Prisen på matvarer har steget mye i år (arkivfoto VNY).
Fra februar 2024 til februar 2025 steg prisene for matvarer med 7,6 prosent.
Til sammenligning var tilsvarende tolvmånedersvekst i januar på 4,7 prosent.
– Vi ser et betydelig hopp i matprisene fra januar til februar i år.
Samtidig gikk prisene ned noe på samme tid i fjor.
Derfor øker tolvmåneders-veksten for matprisene veldig mye fra januar til februar, sier Espen Kristiansen, seksjonssjef i Statistisk sentralbyrå.
Det har i mange år vært vanlig at matprisene øker i februar måned.
I fjor var det et brudd med denne tendensen, mens årets prisvekst i februar ligner mer på mønsteret vi har sett før.
I år var ikke prisveksten på mat spesielt høy til februar å være.
– Prisene steg for de fleste matvaregruppene, men ting som sjokolade og andre sukkerholdige varer steg spesielt mye i pris, sier Espen Kristiansen.
Sjokoladeprisene steg 24,2 prosent fra februar 2024 til februar 2025, noe som er den sterkeste tolvmånedersveksten i sjokoladepriser målt noensinne.
Konsumprisindeksen (KPI) steg 3,6 prosent fra februar 2024 til februar 2025.
Tolvmåneders-veksten steg 1,3 prosentpoeng den siste måneden.
Prisutvikling på strøm og mat bidro mest til økning i tolvmånedersveksten.
Prisene på elektrisitet inkludert nettleie steg 12,6 prosent fra januar til februar, mens de på samme tid i fjor falt med 5,2 prosent.
Sammenlignet med februar i fjor var prisene på elektrisitet inkludert nettleie 7,1 prosent høyere i samme måned i år.
Dette gjelder i mindre grad i Nord-Norge, der prisen på strøm har vært svært lav det seneste året.
Prishoppet man ser i februar er dårlig nytt for de som venter på lavere renter fra bankene.
Flere økonomer mener nå at Norges Bank vil avlyst nye kutt, eller utsette å senke rentene.
Norges Bank jobber for å holde prisstigningen i Norge på omkring 2%, og nå er dette målet ganske langt unna.