Ny dimensjon i oppdrett
Nordlaks AS tar oppdrett inn i en helt ny dimensjon med sin «havfarm», som lørdag ankom Vesterålen. I løpet av et par dager blir «skipet» klargjort og ankret opp permanent sørvest for Melbu.
Havfarmen er ankommet Hadselfjorden, og ligger for tiden rett øst for Stokmarknes – fortsatt på skipet som har fraktet den fra Kina (foto: Nordlaks).
Da lastefartøyet «Boka Vanguard» ankom Vesterålen med havfarmen lørdag morgen, la de seg til i Hadselfjorden i området utenfor Lekang. Presse og mange lokale skuelystne tok straks «skipet» i nærmere øyesyn, både fra land og via småbåter.
I løpet av mandag eller tirsdag fjernes sikringen som har holdt havfarmen fast på lastefartøyet på den to måneder lange ferden fra Kina til Norge. Videre senker vi BOKA Vanguard ned i sjøen slik at Jostein Albert får vann under “kjølen” og flyter den av lastefartøyet.
Syv fartøy er leid inn av Nordlaks for å gjennomføre operasjonen; de fire offshore ankerhåndteringsfartøyene Skandi Skansen, Skandi Iceman, Skandi Hera og Siem Pearl – samt de tre taubåtene Boa Brage, Boa Balder og Boa Heimdal.
– Operasjonen med mottak og lossing av vil føre til mye aktivitet, så vi anmoder andre fartøy og småbåter til å holde en sikkerhetsavstand på 500 meter til de involverte fartøyene, sier prosjektleder Bjarne Johansen i Nordlaks.
Flere aktører er involvert i arbeidet med å få Jostein Albert på plass på endelig lokasjon utenfor Ytre Hadseløya. – Vår jobb er å forankre havfarmen på endelig lokasjon utenfor Ytre Hadseløya, og dette gjør vi sammen med SeaMar AS.
Sommeren 2019 var vi her og installerte ankrene og tilhørende kjetting på lokasjonen – 11 ankere totalt, som hver veier 22 tonn. Disse skal sikre at Jostein Albert ikke flytter seg fra lokasjon eller reker på land.
I tillegg ble det lagt landstrømkabel i mai i år, forteller Trond Haakstad fra Sea Systems AS, som leder arbeidet.
Mannskapet som skal operere havfarmen gikk ombord lørdag og har allerede startet maskinene og begynt klargjøringen (foto: Nordlaks).
Når Jostein Albert er avlosset på en trygg og god måte, slepes den fra Lekang til endelig lokasjon utenfor Ytre Hadseløya. Underveis i operasjonen blir ballasttankene fylt opp, og havfarmen vil dermed komme lavere i sjøen enn den er på lossetidspunktet.
– Slepingen vil ta i underkant av et døgn, og foretas av fire av de involverte taubåtene. Det er deres jobb å holde havfarmen på plass mens den festes til fortøyningene på lokasjonen, forklarer Haakstad.
Når installasjonen på lokalitet er gjennomført av Haakstad og hans crew, vil Nordlaks sammen med en rekke leverandører ta fatt på arbeidet som gjenstår for å ferdigstille, og til slutt sette ut laks i Havfarmen.
– Planen er at vi skal ha fisk i Havfarmen i september, så nå blir det en hektisk periode med mange leverandører og mye personell som skal jobbe om bord for å sikre at alt blir klart. På Melbu vil man nok merke at det blir en del aktivitet både i havna og på hotellet fremover, sier Johansen.