Mangler 2 av 4 skip

Når Havila skal starte alternativ hurtigrute om knapt et år, så trenger man 4 nye skip. De to som skulle bygges i Spania vil ikke bli klare tidsnok, ettersom verftet har stanset jobben.

Slik har rederiet Havila tegnet sine nye skip som skulle bygges i Spania, men spanjolene har stoppet arbeidet (foto: Havila).

Fra neste år får «Hurtigruten» konkurranse fra utfordrer «Kystruten», ved rederiet Havila som skal starte opp faste seilinger med 4 nye skip. To bygges i Tyrkia og her ser alt ut til å gå helt etter planen og tidsskjema.

Slik går det ikke i Spania der det nå er full strid om de to skipene som er påbegynt, men langt fra klare til sjøsetting av skrogene. Økonomiske problem ved verftet Barreras har rammet det norske rederiet med full tyngde.

Direktør Arild Myrvoll i Havila Kystruten mener likevel at rederiet vil ha en løsning i løpet av to uker. -Vi kommer til å seile langs norskekysten med de mest miljøvennlige skipene som seiler langs kysten, sier han til NRK.

I fjor sommer varslet verftet Barreras at byggingen av de to skipene ville bli et halvt år forsinket, men i november kom beskjeden om at verftet hadde kansellert ordren på de to skipene. Da hadde allerede Havila betalt et forskudd på 400 millioner kroner.

Verftet har varslet at man kan komme til å gå konkurs. Man håper at nye eiere kan komme på plass, men det er ikke kommet noen løsning så langt. I verste fall kan Havila tape sine 400 millioner, eller ende opp i en langvarig rettslig konflikt.

Problemene startet angivelig da Havila ville forlenge lengden på skipene fra 125 til 140 meter. Arild Myrvoll i vil ikke gå inn på årsaken til konflikten, men sier til NRK at Havila er i dialog med Barreras-verftet.

Uansett blir ikke de to Spania-skipene klare å starte kystruten fra 1. januar 2021. Havila må derfor ut på leiemarkedet for å finne en løsning man kan leve med inntil videre, dersom det er mulig å finne ledige skip i riktig størrelse og kvalitet.

Avtalen med Staten betyr ca 8 milliarder kroner i tilskudd til Hurtigruten og Havila over ti år for å sikre avganger med daglig stopp i 34 havner mellom Bergen og Kirkenes. Hurtigruten har ingen ledige skip, da man flytter noen båter over til å bli rene cruiseskip fra neste år.

Havila Kystruten har hatt flere møter med Samferdselsdepartementet om situasjonen som er oppstått. Avtalen med Staten betyr at Havila kan ende opp med dagbøter, dersom de ikke har 4 skip klare til seiling fra 1. januar. Disse skal både kunne ta passasjerer og gods.

Rederiet Havila Kystruten har ellers ikke startet ennå med utlysing av stillinger til sine nye kystrute-skip, men dette kommer i nær fremtid, ifølge direktøren. Man vil dessuten snart starte markedsføring og salg av billetter, inn mot åpning av rutefarten fra neste årsskifte.