Ferge uten utslipp

Nye ferger, som går oftere og har null utslipp er vilkåret for en ny 10-årig avtale for sambandet Lødingen-Bognes. Selskapet Torghatten får 1,5 milliarder for å innfri dette.

De nye fergene mellom Bognes og Lødingen skal drives med teknologi for null utslipp (foto: Statens vegvesen).

Torghatten Nord AS vant konkurransen om drift av ferjesambandet Bognes – Lødingen på riksveg 85 for Statens vegvesen fra 2024 til 2033.

De nye hovedfergene skal drives med teknologi for null utslipp.

I tillegg til at ferjene blir klimavennlige, økes både kapasiteten og frekvensen.

Kontrakten gjelder for ti år, og tilbudet fra Torghatten Nord var på vel 1,5 milliarder kroner. Statens vegvesen fikk inn totalt fire tilbud.

­­– Vi er fornøyde med resultatet og at fire store rederier deltok i konkurransen, sier prosjektleder Siri Rennestraum Raknes i Statens vegvesen.

Norled AS leverte det nest laveste tilbudet på 1,6 milliarder, en halv milliard under Fjord1, mens Boreal Sjø AS lå høyest med sitt tilbud på vel 2 milliarder.

Ferjesambandet er viktig for trafikken til og fra Lofoten og Vesterålen.

Den nye kontrakten innebærer økt kapasitet og bedre rutetilbud.

Blant annet vil sommersesongen forlenges med fire uker, slik at det vil være tre fartøy i sambandet fra juni og ut august. Sommerfartøyet er også større enn det som brukes i dag.

Kontrakten blir undertegnet så snart karenstida er ute.

Snart er alle riksvegferjene i Nord-Norge klimavennlige.

Tidligere i år signerte Statens vegvesen kontrakt med Fjord1 for nullutslippsferjer på sambandene Bognes – Skarberget på E6 og Drag – Kjøpsvik på rv. 827.

I slutten av oktober er det tilbudsfrist på ferjesambandet Bodø – Røst – Værøy – Moskenes på rv. 80. Her er det blant annet er stilt krav til bruk av hydrogen.