E6-brua tar form
Litt av den nye Håloglandsbrua er norsk, men ikke mye. De første elementene er nå heist på plass, etter en lang båttur fra Kina. Prislappen sprekker forøvrig med en halv milliard.
Sist helg ble de første 3 elementene til Hålogalandsbrua heist på plass. 27 til skal opp, før biltrafikk etterhvert kan slippes over. Hvert element veier 250 tonn (foto: Bjørnar Fagerlirøen).
Norske entreprenører frykter at Kina skal ta en stor jafs av det norske anleggsmarkedet. Den nye brua på E6 mellom Bjerkvik og Narvik bygges nå av kinesere. Dette er første store prosjekt i Europa av denne typen for asiatene, som gjerne vil jobbe mer i Norge.
De 30 stålelementene til brua er sveiset ferdig i Kina og fraktet på båt til Narvik. Det er også kinesere som monterer disse. Kabelhodene kommer fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits.
Norske entreprenører har levert betongarbeidet, armering og asfalt. Arbeidet med tilknytningsvegene til brua vil også bli gjort av norske selskap.
Prosjektet skulle koste 3,2 milliarder kroner, men budsjettet sprekker kraftig. Minst 600 millioner ekstra vil gå med før brua kan åpnes. -Hovedårsaken er at grunnarbeidene ble mer omfattende enn det som var prosjektert. I tillegg har vi hatt lønns- og prisstigninger som har vært ganske sterk i denne perioden, sier Hans Arntzen i Statens Vegvesen til NRK.
Monteringen av brua er svært væravhengig, da dette skjer ca 50 meter over vannflaten. Vindmålerne på brua må ikke vise mer enn 8 sekundmeter. Det har derfor vært en pause de siste dagene, i påvente av mindre vind.
Byggearbeidet ligger litt foran skjema, men åpningen blir likevel ikke før til neste sommer. Da kan bilistene til gjengjeld kjøre over Rombaksfjorden på det som blir Norges nest lengste hengebru, med en totallengde på 1.553 meter og et midtspenn på 1.145 meter.
-Det blir til sommeren en gang. Om det blir før eller etter ferien tør vi ikke si nå. Vi kan kanskje være mer konkrete når vi nærmer oss årsskiftet, sier prosjektleder for Hålogalandsbrua, Hans Arntzen i Statens vegvesen.
Brua vil bli en del av E6, og vil forkorte strekningen mellom Narvik til Bjerkvik med 18 kilometer, og fra Narvik til Bjørnfjell med 4-5 kilometer. Statlig andel av midlene er på 72 prosent, mens 28 prosent finansieres med bompenger.