Vikingfly fra Andenes
Selskapet «Fly Viking» har inngått samarbeid med «Norwegian» og Andenes kan bli første flyplass i Vesterålen som får en direkte rute til Oslo. Dette er nye spenstige planer fra det ferske selskapet.
Propellfly av denne typen har det nye selskapet «Fly Viking» satset på, men nå slipper man planer om å kjøpe inn jetfly. Da kan Andenes-Oslo bli en ny rute. Widerøe har også planer om jetfly, men vil ikke ha dette på kortbanenettet i nord (foto: Fly Viking).
Tirsdag kveld slapp FlyViking bomben som mange har ventet på. Etter å ha holdt kortene svært tett til brystet den siste tiden, går nå Ola O.K. Giæver ut med nyheten om at de planlegger kjøpt av inntil 10 jetfly av typen Bombardier C-serie, eller Embraer E-Jet. Ifølge Giæver er han nå i London i møter for å avklare hvilke modeller det vil bli. -Målet er at vi skal inn på de tynne rutene som Norwegian trekker seg ut av med sine 737-maskiner. Vi inngår samtidig et samarbeid med Norwegian på disse rutene, sier Giæver til nettavisen «Luftart Media«.
FlyViking-nestoren ser for seg ruter på Vestlandet og i Nord-Norge. Blant annet billige direkteruter mellom Vadsø, Andenes, Lakselv, Kirkenes til Oslo. Målet er at reisende mellom nord og sør skal slippe å betale blodpriser på 10-13.000 kroner.
-Vi skal presse prisene helt ned i 3000 kroner tur/retur mellom Vadsø og Oslo. I dag må man benytte Widerøe til Tromsø, og så videre med SAS. De suger penger ut av sine passasjerer, og det må vi gjøre noe med, sier Giæver. Han sjekket selv prisen med Widerøe og SAS fra Hammerfest til Oslo tirsdag. Prisen lå på 11.500 kroner.
«Fly Viking» har nå fått alle tillatelser på plass og startet billettsalg på sine første ruter. Giæver har allerede ett fly i stallen, som er en Dash 8-100-maskin. I tillegg er 18 lignende maskiner til klargjøring hos eieren Avmax i Calgary, Canada. -At vi først anskaffer dashene, er fordi vi skal gjøre et støt på kortbanenettet. Deretter satser vi på større ruter med jetflyene, sier Giæver til «Luftfart Media».
Foreløpig er det ingen konkrete ruter og er satt opp for verken Lofoten eller Vesterålen. Fra «Fly Viking» har man sagt at Svolvær-Tromsø er en aktuell rute, når man får flere fly på vingene. Jetfly mellom Andenes og Oslo ligger dermed litt frem i tid, da disse faktisk ikke er satt i konkret bestilling ennå. Flygrunder Ola Giæver er imidlertid ukuelig optimist, og da skulle han passe godt sammen med Norwegians blide sjef, Bjørn Kjos. Giæver unnlater ikke å gi et stikk til sin forrige arbeidsgiver: -Widerøe er i ei økonomisk hengemyr som de ikke har sjans til å komme ut av, sier han, og hevder «Fly Viking» nå skal åpne for større konkurranse og lavere billettpriser i Nord-Norge..