To tusen tonn dynamitt

Etter 1.800 salver og nesten 2.000 tonn sprengstoff, smalt det onsdag for siste gang i Fiskefjordtunnelen. Titusenvis av lastebil-lass med stein er kjørt ut og 160 personer har deltatt i jobben.

Ordfører Hugo B Jacobsen fyrte av sammen med Nikolai Taraldsen fra Hæhre (foto: Anita Arntzen, Skanska).

Den 9.700 meter lange tunnelen fra Kanstadbotn i Lødingen kommune til Fiskefjorden i Tjeldsund kommune er dermed ferdig drevet.

Gjennomslags-salven kom om lag et halvt år før opprinnelig fremdriftsplan og bekrefter at det offentlige private samarbeidet har veldig god fremdrift.

– Med gjennomslag i Fiskefjordtunnelen er vi ett stort skritt nærmere ferdigstillelse av ny og tryggere vei i et av de viktigste veiprosjektene i Norge og i nord.

Når ny vei står ferdig i 2028 vil den være viktig for næringslivet, for regionen, og for lokalbefolkningen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

I løpet av to år har 100 til 160 personer, lagt ned ca. 320 000 arbeidstimer.

De har boret, sprengt og sikret tunnelløpet og kjørt ut 80.000 lastebillass med sprengt stein.

Hele jobben er gjort uten en eneste alvorlig personskade.

– Mannskapene hos Skanska Norge AS og Hæhre AS har gjort en formidabel innsats.

Dette står det respekt av, sier prosjektleder tunnel i Statens vegvesen, Alf Harald Barosen.

Fra venstre Are Eliassen (Skanska), Ida Tryland Haugland (Hæhre), Alf Harald Barosen (Vegvesenet), Oddleif Tjugen (Hæhre), ordfører Hugo B Jacobsen og Nikolai Taraldsen (Hæhre) (foto: Anita Arntzen, Skanska).

– Jeg er veldig fornøyd med at vi nå er gjennom den lengste tunnelen i dette prosjektet.

Det å få hull i fjellet på kritisk linje omtrent seks måneder før opprinnelig fremdriftsplan, betyr veldig mye for resten av prosjektets fremdrift, smiler prosjektdirektør i Skanska Norge AS, Are Eliassen.

Skanska og Hæhre har drevet 4.850 meter hver.

Skanska som drev fra øst, vant den uhøytidelige kappestriden.

De ble ferdig med sin del 22. august, dels fordi fjellet var bedre på deres side.

I snitt drev Skanska 54, 5 meter per uke mens Hæhre drev 50. Ukerekorden var på hele 92 meter.

Daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, fremhever god planlegging fra Statens vegvesen, på planstadiet, som en nøkkelfaktor til at kjøretiden reduseres betraktelig med Fiskefjordtunnelen.

– Og til alle fagfolkene som har bidratt til utførelsen av tunnelen, både hos Skanska, Hæhre Entreprenør og Statens vegvesen, et stort «Takk!» tilføyer hun.

– De har jobbet jevnt og trutt, håndtert vekslende bergkvalitet og ulike andre utfordringer gjennom 9700 meter tunnel.

Innslaget til Fiskefjordtunnelen fra Kanstadbotn (foto: Skanska).

For ordfører Hugo Bongard Jacobsen (Ap) i Lødingen ble det en spesiell dag.

Han fikk æren av å fyre av den aller siste salven som ga hull i fjellet. Det var både spennende og morsomt å få trykke på detonasjonsknappen, forteller han.

– Når ny E10 åpner, kommer jeg til å tenke på denne dagen hver gang jeg passerer midten av Fiskefjordtunnelen, sier Jacobsen.

OPS Hålogalandsvgen skal stå ferdig høsten 2028.

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler.

Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje.

Fakta om Fiskefjord-tunnelen er lengde på 9.700 meter, 320.000 arbeidstimer, 1.950 tonn sprengstoff fordelt på 1.800 salver, 41.547 sikringsbolter, 23.930 m3 sprøytebetong, 80.000 lastebillass med 780.000 m3 sprengt stein.

Tunnelen korter inn E10 med 16 kilometer og reduserer kjøretiden fra Vesterålen og Lofoten til Harstad og Evenes med 20 minutter.

Den ble drevet fra to sider med fire skift på hver side og totalt har 110 til 160 personer deltatt i arbeidet over 2 år.

Bilde fra Fiskefjorden-sida, tatt tidligere i år (foto: Skanska).

Når bilistene skal komme videre fra Fiskefjorden, må også Norddals-tunnelen til Kongsvik bli ferdig.

Denne blir vel 6 kilometer og også her er Skanska kommet godt i gang med sprengningene.

På prosjektet «OPS Hålogalandsvegen» har Skanska og Hæhre Entreprenør jobbet godt sammen på ulike deler.

Når hele strekningen står ferdig blir det mye kortere vei fra Lofoten og Vesterålen til Harstad, Evenes og Narvik.

Det er 7 tunneler som skal sprenges ut, og 4 av disse er allerede godt i gang.

Frykten for å møte svakt og dårlig fjell har ikke slått til, og dermed har fremdriften vært god.

For tiden er det 375 personer i jobb for de to entreprenørene på veiprosjektet, i Gullesfjorden og Fiskefjorden.

I tillegg kommer en del ansatte hos underentreprenører.

Når E10 kan ledes inn gjennom de nye tunnelene, blir veien fra Fiskefjorden til Lødingen omgjort til fylkesvei.

Det er likevel gjort en hel del utbedringer også på denne strekningen den senere tid.