Svakt fjell gir ekstraarbeid

Et ras inne i en av de nye tunnelene på Hålogalandsveien vil gi noe merarbeid og ekstra kostnad. Et svakt parti av fjellet må sikres og derfor sprenges det nå en «omkjøring» på 100 meter.

Ved Tjeldsundbrua blir det om rundkjøring inne i fjellet ved Gullbergtunnelen (illustrasjon: Statens vegvesen).

Like ved Tjeldsundbrua skal det komme en rundkjøring inne i fjellet, der tre veier skal møtes.

Biltrafikk fra Sortland, Harstad og Evenes vil her få en stor rundkjøring, før man velger videre rute.

Dette er en del av prosjektet Hålogalandsveien, som nå er under bygging med flere store tunneler.

I starten av januar traff tunneldriverne til Skanska på en svak sone i denne Gullbergtunnelen.

Det oppstod et ras inne i tunnelen og løsmasser kom ned i store mengder, så man måtte evakuere arbeiderne.

Vegvesenet har godkjent Skanskas løsning for å forsere den svake sonen.

Nå er derfor arbeidet i tunnelen i gang igjen.

Av hensyn til sikkerheten ble drivingen stanset, mens man vurderte en sikker løsning på utfordringen.

– For Skanska er det viktigste av alt å ivareta sikkerheten til de som jobber for oss, men vi ønsket samtidig å sørge for best mulig fremdrift, forklarer prosjektdirektør i Skanska Are Eliassen.

Nå er entreprenør og oppdragsgiver enige om å lage en midlertidig «omkjøringstunnel» forbi problemområdet, en såkalt «bypasstunnel».

Omkjørings-tunnelen blir om lag 100 meter lang.

Når den er på plass, oppnås flere fordeler.

Entreprenøren kan fortsette å drive og innrede tunnelen som planlagt mens sikringsarbeidet i løsmassesonen pågår.

Man får ut steinmassen på rett side av tunnelen, der steinen skal brukes til veibygging.

Entreprenøren kan drive i gjennom og sikre det svake området fra to sider, i det tempoet sikkerhetstiltakene krever, uten at dette går ut over fremdriften.

– Vi er fornøyde med løsningen Skanska har lansert, det er den beste løsningen for både sikkerhet, fremdrift og miljø.

Det sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Reidar Johansen.

Det er for tidlig å si hvor mye dyrere ekstraarbeidet vil gjøre tunnelen, men forsinkelsen vil ikke påvirke ferdigstillelsen av OPS-prosjektet.

Omkjøringstunnelen vil bli stengt når hovedtunnelen er ferdig drevet og permanent sikret.

Gullbergtunnelen er en trearmet tunnel med rundkjøring som skal binde sammen rv. 83 mot Harstad, med E10 mot Sortland, Lødingen og Svolvær, samt E10 over Tjeldsundbrua, mot Evenes.