Slutt på 177-telefon

Så få ringer ruteopplysningen 177 i Nordland at man nå legger ned tjenesten og erstatter dette med en app og bedre nettside. Da får man også direkte info om eventuelle forsinkelser.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik, mener ruteopplysning via app er fremtiden (foto: NFK, Thor-Wiggo Skille).

Nordland fylkeskommune er nok en gang den første i landet til å modernisere samferdselstilbudet. Nå blir ruteopplysningen 177 heldigital. Fra 1. september 2018 faser Nordland fylke ut ruteopplysningen på telefon til fordel for bedre digitale løsninger.

– I dag henter kundene våre i stor grad informasjonen de trenger på nett, og vi må derfor fokusere på å utvikle løsninger for fremtiden, sier fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp).

De reisende har flere alternativer for å få informasjonen de trenger – appen 177Nordland, nettsidene 177nordland.no og Statens Vegvesen. Sanntid er også en viktig brikke i å bli heldigital og gjøre det enklere for kunden å reise kollektiv.

– Sanntid gjør at kundene våre får oppdatert informasjon når bussen eller båten faktisk går fra holdeplassen eller kaia. Er det forsinkelser vises også det. Alt dette får de opp på mobil eller på nettsiden vår, forteller Eggesvik.

Systemet ble lansert i Bodø våren 2018, og kommer til Narvik og Mo i Rana til høsten, og vil etterhvert også gjelde på utvalgte hurtigbåt- og ferjeruter.

– Vår ambisjon er å være ledende på samferdsel, ettersom vi tross alt er et av de største samferdselsfylkene i landet. Det betyr at vi må tørre å være tidlig ute og satse på nye løsninger. Spesielt når vi ser at bruken av ringetjenesten 177nordland går ned, forklarer samferdselsråden.

I 2015 var Nordland var også det første fylket til å ta bort rutehefter i papirversjon, nå har mange andre fylker valgt å gjøre det samme.

– Ettersom det finnes alternative opplysningstjenester, i tillegg til det digitale tilbudet, er endringen relativt udramatisk. Samtidig har vi forståelse for at dette kan by på utfordringer for enkelte. Likevel håper vi at endringene skal gå greit for alle brukerne av samferdselstilbudet på sikt, avslutter Eggesvik.

Det er HT Safe AS Hamarøy som har levert tjenesten for ruteopplysningen 177Nordland.