Nytt gjennomslag snart

Fredag morgen blir det gjennomslag i Gullberg-tunnelen ved Tjeldsundbrua. Dermed er en ny milepæl nådd for prosjektet Hålogalandsveien, selv om denne tunnelen hadde litt svakt fjell.

Fjellarbeidet har gått fint fremover (foto: Anita Arntzen/Skanska).

Allerede klokken 7 fredag morgen skal siste salve gå av, midt inne i tunnelen gjennom Gullberget.

Det er varaordfører Espen Ludviksen i Harstad kommune som skal trykke på den røde knappen.

Allerede i vinter ble det gjennomslag i det andre løpet, som ender ut i strak linje fra Tjeldsundbrua.

Nå er det altså løpet i retning sør som skal åpnes, mot Gausvik og videre mot Fiskefjorden.

Inne i fjellet her blir det en rundkjøring, der tre armer skal møtes.

En arm mot Harstad (RV 83), en mot Evenes (E10) og en mot Vesterålen og Lofoten (E10).

Tunnelen blir 4.690 meter lang, og inkluderer altså en stor rundkjøring.

Østsiden av Tjeldsundbrua er allerede klargjort (foto: Skanska).

Skanska møtte på et parti med svakt fjell i januar, slik at man måtte sprenge ut en «bypass» på vel 100 meter.

Dermed kunne man svinge rundt det svake området og fortsette fremdriften.

Dette medførte imidlertid en del merarbeid og tidsbruk, men man ville ikke ta noen risiko i arbeidet.

Når hele tunnelen nærmer seg ferdig, så kan man stenge av «bypassen» og sikre den.

Hålogalandsveien består av 7 tunneler med til sammen 27 kilometer veibane.

Til sammen består prosjektet av 82 kilometer ny vei, som vil gi vesentlig raskere trafikk mellom Sortland og Svolvær i sør, til Harstad og Evenes i nord.

Arbeidet med å bygge ny veg på denne delen av E10 er et offentlig privat samarbeid (OPS) mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS.