Kjøper ny servicebåt
Nordlaks har bestilt en ny servicebåt, som både skal ha solid slepekraft og stor kapasitet på kranløft. Båten er 28 meter lang og drives av et hybridanlegg der batteripakke inngår.
Nordlaks sin nye servicebåt er bestilt (foto: NSK ship design).
Den nye servicebåten, som skal leveres våren 2025, er designet av NSK Ship Design i Harstad.
Den skal bygges ved det tradisjonsrike verftet Havyard Leirvik i Sogn.
– Bakgrunnen er at vi må fornye servicebåt-flåten vår, sier konserndirektør Eirik Welde i Nordlaks.
Etter å ha fryst investeringer i over ett år på grunn av grunnrenteskatt, er det godt å komme i gang med nyskaping og investeringer igjen.
Dette prosjektet passer perfekt med Nordlaks tanker om å skape fremtidsretta arbeidsplasser, sier Eirik Welde.
Den nye servicebåten er et skreddersydd og meget fleksibelt fartøy som vil operere på alle lokalitetene til Nordlaks.
Den skal gjennomføre alt fra tunge ankerhåndteringsoperasjoner, slep, notarbeid, ROV-operasjoner til håndtering av fisk.
– Etter vår mening har vi med dette utviklet neste generasjons servicebåt.
Båten vil ha solid slepekraft, stor krankapasitet og god lastekapasitet på dekk for å møte morgendagens krav.
Båten utrustes med fremtidsrettet teknologi i form av et avansert elektrisk hybridanlegg med batteripakke og optimal energigjenvinning, sier leder for service i Nordlaks Oppdrett AS, Sverre Mikalsen Hals.
– Alt er tatt et hakk opp for å håndtere fremtidige krav og behov.
Det har skjedd en voldsom utvikling på dette området, så denne båten vil bety veldig mye.
Den er helt i ånden til Nordlaks om å bygge fremtida, sier Mikalsen Hals.
NSK Ship Design er meget fornøyde med å nok en gang inngå avtale om design for Nordlaks.
– Nordlaks er etter vårt syn en fremoverlent aktør med lidenskap for havbruknæringen, med tydelige mål og visjoner for fremtiden.
Å koble en aktør som Nordlaks sammen med våre designere er derfor en spennende prosess, og har resultert i en liten «råtass» av en servicebåt.
Her er særskilt fokus på kapasitet, energieffektivitet og økt sikkerhet om bord under havbruksoperasjoner, sier daglig leder i NSK Ship Design, Mats Nygaard Johnsen.
– NSK Ship Design er stolte av å være med på å bidra til videre utvikling av Nordlaks, og det viser på nytt det sterke kompetansemiljøet innenfor havbruk i regionen, sier Nygaard Johnsen.
Fartøyet vil gå inn i døgnkontinuerlig drift, med et mannskap på 12 som vil gå i tre ukers turnus.
– Designer og vi har lagt ned mye arbeid i å optimalisere støynivået om bord slik at mannskapet har gode forhold og fasiliteter mellom vaktene, sier Mikalsen Hals.
Han nevner blant annet flytende dørk i innredningen (for støyreduksjon) og ekstra stillegående sidepropeller.
Båten får en batteripakke på 1100 kWh, dynamisk posisjonering og ROV utstyrt for boring av fjellbolter på sjøbunnen.
– Vi har tatt et steg opp på alle områder, også når det gjelder boforhold.
Det er gymrom, romslig messe og enkeltlugarer til alle. Dette blir en båt det vil være attraktivt å jobbe på, sier Mikalsen Hals.