Etterlyser gangvei-løfte
Hvor blir det av løftene om gangvei over Sortlandsbrua og gang- og sykkelvei til Sigerfjord? Sortland Høyre etterlyser dette, når Harstad og Evenes nå har fått innfridd sine krav nylig.

Beate Bø Nilsen og Roar Wessel-Olsen i Sortland Høyre (foto: innsendt).
– Det holder ikke lenger med valgløfter og fine ord fra Arbeiderpartiet.
Dette handler om trafikksikkerhet for hele regionen, sier Roar Wessel-Olsen i Sortland Høyre.
Sortland Høyre reagerer kraftig på at gang og sykkelvei over og langs Sortlandsbrua fortsatt ikke er prioritert, til tross for løfter fra både lokale og sentrale Arbeiderpartipolitikere.
– Vi husker godt at både Tove Mette Bjørkmo og stortingsrepresentant Mona Nilsen sto på brua og lovet at dette skulle komme dersom Arbeiderpartiet fikk regjeringsmakt.
Nå har de hatt muligheten i flere år, men innbyggerne ser fortsatt ingen konkrete resultater, sier Beate Bø Nilsen.
Sortland Høyre understreker at dette ikke bare handler om Sigerfjord alene.
– Dette er en bru som brukes av hele regionen.
Folk fra Strand, Maurnes, Sigerfjord og resten av kommunen ferdes her daglig.
I tillegg går det tungtransport over brua hele tiden. Da sier det seg selv at situasjonen er svært trafikkfarlig for myke trafikanter, sier Wessel-Olsen.
Partiet reagerer også på at andre kommuner ser ut til å få langt større gjennomslag hos regjeringen.
– Når vi ser at Harstad og Evenes får stadig nye opsjoner og prioriteringer inn i Hålogalandsveien-prosjektet, viser det at det faktisk er mulig å få ting gjennom dersom viljen er sterk nok.
Derfor er det vanskelig å forstå hvorfor Sortland igjen blir nedprioritert, sier Bø Nilsen.
Hålogalandsveien har vært omtalt som et av de største samferdselsprosjektene i Nord-Norge gjennom mange år.
Likevel opplever mange at helt grunnleggende trafikksikkerhet fortsatt ikke blir tatt på alvor.
– Dette handler om tryggheten til barn og unge som skal til skole og fritidsaktiviteter, voksne som sykler eller går til arbeid og eldre som må ferdes langs en sterkt trafikkert strekning.
Det er ikke holdbart at man fortsatt mangler en trygg løsning, sier Wessel-Olsen.
Sortland Høyre mener Arbeiderpartiet lokalt nå må bruke den innflytelsen de hevder å ha inn mot egne partifeller i regjeringen.
– Når Arbeiderpartistyrte kommuner andre steder får gjennomslag, må også Sortland kunne forvente handling.
Folk begynner å bli lei av bilder på brua før valg og stillhet etterpå, sier Bø Nilsen.
– Innbyggerne i hele området rundt Sigerfjorden fortjener handling nå.
Ikke flere utsettelser og nye valgløfter, avslutter Wessel-Olsen.