Avvikler besøkssenteret

Andøya Space har besluttet å avvikle driften av sitt besøkssenter, tidligere kjent som Spaceship Aurora. Senteret vil holde åpent ut sommersesongen i år før det stenger.

Besøkssenteret blir avvikler (foto: Andøya Space).

Dette fremgår av en pressemelding som er lagt ut av Andøya Space.

– Dette har ikke vært en enkel beslutning, sier Ketil Olsen, administrerende direktør i Andøya Space.

– Besøkssenteret har vært en viktig del av arbeidet vårt med å skape begeistring for romfart blant mennesker i alle aldre.

Besøkssenteret er bygget rundt en interaktiv opplevelse som viser betydningen av samarbeid, der mannskapet i det virtuelle romskipet Aurora jobber sammen med et team i et kontrollsenter.

– Vi har faktisk hatt flere vaskeekte astronauter om bord romskipet Aurora, sier Olsen.

Senteret åpnet i 2014 og har vært i drift i tolv år.

I 2020 ble det utvidet med flere installasjoner, blant annet en utstilling og et «escaperoom».

– Vi har gjort en grundig vurdering av hva som kreves for å sikre en bærekraftig drift.

Vi har konkludert med at det ikke er mulig uten betydelige investeringer, sier Olsen.

– Derfor velger vi i stedet å fokusere mer på våre kjerneoppgaver.

Han understreker at nedleggelsen ikke vil medføre oppsigelser.

– Ingen mister jobben som følge av dette.

Ansatte som har arbeidet med besøkssenteret vil få tilbud om andre roller i konsernet.

Vi har behov for alle våre medarbeidere, påpeker Ketil Olsen.