Vil kutte sykefravær

Regjeringen lanserer i dag helt nye grep som skal bidra til redusert sykefravær og at færre faller ut av arbeidslivet.

– I regjeringens plan for Norge har vi satt et mål om å redusere sykefraværet og sørge for at færre faller ut av arbeidslivet.

Arbeid kan fremme helse, og sykmelding er ikke alltid riktig behandling.

Fastlegene er viktige for å trygge pasientene i dette.

Derfor vil vi gi fastlegene bedre faglig støtte i sitt sykmeldingsarbeid, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.

Gradert sykmelding skal være hovedregelen.

Fastleger og andre sykemeldere bes dokumentere at de har vurdert arbeidsevne i de tilfellene det ikke brukes gradert sykmelding, et såkalt «følg eller forklar»-prinsipp.

Forslag om nye takster for fastlegene som gir bedre betalt for å snakke med pasienten om hvordan de kan jobbe mer delvis, heller enn full sykmelding.

Det vil blant annet si en takst for å gjennomføre jobbfokusert samtale og for samhandling mellom fastlege, Arbeids- og velferdsetaten og arbeidsgiver.

Mer lik vurdering av sykmeldinger.

Helsedirektoratet skal lage ny nasjonal faglig retningslinje om sykmeldingsarbeid som skal gi sterkere grad av normering enn dagens sykemeldingsveileder.

I tillegg til ny retningslinje for sykmelding, vil regjeringen be fastleger og sykmeldere innarbeide rutiner for dokumentasjon i tilfeller der gradet sykmelding ikke brukes.

Gradert sykmelding er hovedregelen. Ønsket om dokumentasjon av vurderingene om dette, vil det sendes ut informasjon om til aktørene før sommeren.

Et siste grep er forslag om endringer i fastlegenes takstsystem som kan understøtte målet om lavere sykefravær.

Dette blir en del av forhandlingene med Legeforeningen i årets normaltariffoppgjør.