Åpner døra til byggesaker
Selv om det bare er «på gløtt», så åpner nå Sortland kommune døra til avdelingen for byggesaker. Nå skal det bli mulig å få snakke med et virkelig menneske, direkte uten å bestille time først.
Brynjulv Øverby og Trond Stenhaug (foto: Sortland kommune).
Fra neste uke åpner Sortland kommune nytt forkontor ved avdeling «byggesak».
Det blir en prøveordning, der en saksbehandler vil være tilgjengelig for publikum tre ganger i uken.
Tirsdag, onsdag og torsdag blir det åpent en time fra klokken 12.
Kommunedirektør Trond Stenhaug sier formålet med dette tiltaket er flerdelt.
Man har fått tilbakemelding i møter, med ønsker om å møte kommunen litt mer uformelt for gjensidig informasjon.
På den annen side erkjenner kommunen et behov for å være mer tilgjengelig.
Mange aktører og innbyggere ønsker en mer direkte kontakt.
Det kan gjelde konkrete spørsmål om prosedyrer for saksbehandling, eller informasjon og status for egen sak.
Møteplassen nå blir i første etasje av sørfløyen av Rådhus I, der det også blir et venterom.
Innbyggerne kan her få en kort og innledende veiledning uten timeavtale.
– Vi har flere henvendelser i retning et ønske om å møte kommunen mer direkte for dialog, og ikke primært gjennom epost eller brev.
Dette er helt forståelig, sier kommunedirektør Trond Stenhaug.
Som kommune ønsker vi å gjøre det vi kan for å være imøtekommende, tilgjengelig og lydhør.
Samtidig ønsker vi å tilby et møtepunkt som inviterer til felles læring og kunnskap.
Kommunalsjef for teknikk og samfunnsutvikling, Brynjulv Øverby, er helt enig.
– Vi håper dette kan være til hjelp for innbyggerne og at det vil være en god løsning for å tilby veiledning på en mer tilgjengelig måte, sier Øverby.
På denne måten tar man et konkret grep som de håper samarbeidspartnere, interessenter og innbyggere setter pris på.
– Vi legger ikke opp til «saksbehandling» ved dette forkontoret, men lar det i første omgang være et møtested for god dialog.
Og, det skal være naturlig for oss som kommune å ta initiativ til slik dialog, påpeker Stenhaug.
Begge er veldig klar over det store trykket det er på saker og saksbehandling innenfor byggesak spesielt.
Og det i en tid hvor både volum på saker og forventninger om fremdrift er stort.
– Som kommune mener jeg det er svært viktig at vi er foroverlent og ser mulighetene, hvor vi evner å ta de grep vi kan.
Og det i større grad enn det vi har gjort tidligere, sier Trond Stenhaug.
Derfor prøves dette tiltaket ut som et skritt på den veien.
Kommunedirektøren informerer samtidig om at dette er en del av en pågående gjennomgang av organisasjonen.
Et forkontor med en møtearena som dette, er en naturlig utvikling i denne prosessen.
Det er fortsatt mulig å booke time via nett til fastsatt tidspunkt med byggesaksbehandler.
Normalt får man da avtale i løpet av en dag eller to, med tid hos en mer forberedt saksbehandler.