Svikt i matte og norsk

Norske elever presterer lavere i matematikk, lesing og naturfag enn i 2018.

Flere elever enn før er på det laveste nivået på alle de tre fagområdene, viser resultatene av PISA-undersøkelsen 2022.

– Jeg er spesielt bekymret for den store økningen i elever som er på det laveste nivået.

Vi har høye ambisjoner for elevenes læring, og dette er en utvikling vi er nødt til å snu, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Den internasjonale undersøkelsen PISA (Programme for International Student Assement) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.

Elevene svarer også på spørsmål om holdninger til undervisningen og læringsmiljøet ved skolen.

– Årsakene til nedgangen ligger trolig både i og utenfor skolen. Derfor kan ikke lærerne snu denne utviklingen alene.

Nå trenger vi en bred mobilisering rundt skolen og et krafttak for at elevene våre skal lære mer, sier Nordtun.

Aldri før har norske elever prestert dårligere i gjennomsnitt i matematikk. I lesing og naturfag er de på samme nivå som i 2006, som da var det laveste nivået som er målt.

– Når så mange presterer på laveste nivå er det kritisk for de ungdommene det gjelder, skolen og samfunnet.

Det er viktig at skolen sørger for at alle elever som sliter med et fag fanges opp og følges opp, sier Nordtun.