Ny teknikk sparer bensin
Avinor ber nå flyselskapene ta i bruk en ny teknikk for innflyging. «Kurvet innflyging» kan spare mye drivstoff og faktisk kutte co2-utslipp tilsvarende 10.000 personbiler på årsbasis.
Et Widerøe-fly går inn for landing (foto: Øystein Løwer/Avinor).
Ved hjelp av kurvede innflygninger kan flyene til enkelte lufthavner også gjennomføre innflyging ved lavere skydekke enn tidligere.
Det forventes å føre til færre kanselleringer, da flyene kan unngå lokale værbyger.
Da vil flere flygninger gjennomføres i henhold til rutetabellen, og færre fly må gå til alternativ landingsplass eller returnere til utgangspunktet.
Prosedyrene er allerede i bruk på lufthavnene i Harstad/Narvik, Bergen, Oslo, Trondheim, Stavanger, Haugesund, Svalbard, Lakselv og Kirkenes.
Innen utgangen av 2027 er målet at alle Avinors 43 flyplasser skal ha kurvede innflygninger.
– Ved at flyene får kortere ruter vil passasjerene ha kortere flytid og flyselskapene vil få kutt i drivstoffkostnader, sier konserndirektør i Avinor, Abraham Foss.
Dette vil gi luftfarten et samlet redusert CO₂-utslipp.
I dag er det ni flyplasser som benytter seg av teknologien. Innen utgangen av 2024 er det planlagt for seks ytterligere flyplasser, og enda flere planlegges for de kommende årene.
– Avinor ruller ut teknologien på de største og mest trafikkerte lufthavnene først.
Både fordi det er der miljøeffekten er størst, men også fordi flyene som trafikkerer disse i stor grad allerede har nødvendig teknologi om bord.
De lokale lufthavnene står også for tur, der en viktig driver er økt regularitet som følge av at flyene kan fly lavere, sier Foss.
Widerøe vil gjøre en gradvis oppgradering av sine propell-fly, i tett samarbeid med Avinor.
Det vil være siste steg før alle Avinors flyplasser vil ha kurvede innflygninger i 2027.