Vil gi bedre strømtilgang

Trafostasjonen i Osvolldalen i Sortland skal nå utvides og fornyes for å gi et skikkelig løft på kapasitet og sikkerhet for strømforsynlig til Sortland og Vesterålen ellers.

Dagens bygg (merket rødt) skal rives for nybygg ved siden av (foto: Norconsult).

Det er Vestall AS og Statnett SF som sammen planlegger å utvide eksisterende koblingsstasjon ved Osvoll.

Tiltaket er viktig for å øke kapasiteten i nettet fra Salten og Ofoten, ut mot Vesterålen og Lofoten (Vestsnittet).

Dette vil bestå av utendørs kraftinstallasjoner og en ny stasjonsbygning.

Nybygget blir på i underkant av 1.000 kvadratmeter gulvareal.

Dagens stasjonsområde utgjør cirka 5,2 mål, mens nytt inngjerdet stasjonsområde utvides til cirka 13,6 mål.

Lokalt vil tiltaket gi et stort løft både for forsyningssikkerhet og kapasitet til nytt forbruk i Sortland kommune.

Dette vil også bedre strømtilførselen for hele Vesterålen.

Nå ber man om hastebehandling av prosjektet i Sortland kommune.

Mye nytt skal bygges på ved trafostasjonen (skisse: Norconsult).

Tiltaket planlegges på en eiendom som allerede eies av Statnett.

Vestall og Statnett har vurdert tre øvrige alternativer for plasseringen av transformator-stasjonen.

Den valgte plassering av stasjon ved Osvoll vurderes som mest rasjonell.

Vestall og Statnett har engasjert Norconsult Norge AS til å utarbeide konsesjonssøknad med tilhørende konsekvensutredning.

Utarbeidelsen av konsesjonssøknaden for prosjektet er igangsatt.

En vesentlig del av konsesjonsprosessen er dialog med lokale og regionale myndigheter.

Vestall og Statnett ønsker at konsesjonssøknaden skal behandles etter NVEs hurtigspor.

Dette krever tettere dialog med berørte myndigheter og parter, som alle nå er orientert om planene.

Om alt går optimalt kan Sortland kommune gi klarsignal midt i juni måned.

Slik vil stasjonen se ut i fremtiden (skisse: Norconsult).

Nye Hinnøy transformatorstasjon vil være større og høyere enn dagens Hinnøy koblingsstasjon.

Den kommunale veien som går forbi Hinnøy transformatorstasjon brukes som trekkleie for Kanstadfjord og Vestre Hinnøy reinbeitedistrikt.

Vestall og reinbeitedistriktet har inngått en avtale om at arbeid på anlegget ikke skal være til hinder for reinflytting av betydning.

Det skal etableres et midlertidig trekkleie sør for veien for å hindre konflikt i anleggsfase.

I forbindelse med tilpassing og klargjøring av tomt er det behov for et uttak av 4.000-5.000 kubikkmeter myrmasse.

Disse skal transporteres til godkjent deponi.

I tillegg til myrmassene er det behov for uttak av ca 2.000 kubikkmeter løsmasser og fjell.

Nytt bearbeidet areal innenfor stasjonsgjerdet blir på ca. 6 mål.