Nytt veikryss ved flyplassen

Trafikken til og fra Evenes flyplass har øket mye og nå må det bygges nytt veikryss her. Kostnaden er beregnet til nær 400 millioner kroner, som inkluderer to bruer og en rundkjøring.

Slik blir det nye veikrysset inn til Evenes flyplass (foto: Statens vegvesen).

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård slapp nyheten tirsdag om at penger settes av til nytt veikryss ved Harstad/Narvik lufthavn.

Det er en etterlengtet utbygging Statens vegvesen nå har funnet penger til å gjennomføre.

Dagens løsning er trafikkfarlig og tilfredsstiller ikke dagens krav til sikkerhet, selv om her er skiltet ned til 50 km/t.

Krysset er uoversiktlig og ikke egnet til å takle dagens trafikk.

Det er dessuten forventede øket trafikk rundt Norges nye framskutte kampflybase som er under bygging.

Krysset med tilstøtende veier mangler fortau og har ikke gangvei til hotellet og næringsområdet på andre siden av E10.

– Vi er veldig glad for at vi nå kan komme i gang med denne viktige jobben som betyr mye for alle som ferdes i dette området.

Et sikrere kryss med bedre kapasitet er også helt nødvendig for at Evenes kommune skal kunne utvikle sitt næringsområde på motsatt side av E10.

At våre fagfolk allerede var å på befaring ute i terrenget da statsråden slapp den store nyheten, sender også et tydelig signal om vi nå prioriter dette prosjektet, sier utbyggingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen.

Planen er å lyse ut anbudskonkurransen før sommerferien 2025.

Målet er at den fysiske utbyggingen kan starte tidlig i 2026 og at det nye flyplasskrysset står ferdig og kan tas i bruk i 2028.

Det skal bygges 1.770 meter tofelts hovedvei med bredde 8,5 meter og fartsgrense 80 km/t.

Armen ut av E10 mot flyplassen består av 2 rundkjøringer og en vei på ca 550 meter.

Gang og sykkelvei skal anlegges langs hele flyplassveien.

Prosjektet får 2 bruer knyttet til planfri kryssing til flyplassen og krysninger av elver og vernesoner.

Ny E10 i denne utbyggingen tilrettelegges for 90 km/t slik at fartsgrensen kan heves ved fremtidig utbedring av dagens 80 soner på begge sider av flyplasskrysset.

Prosjektets totalkostnad er beregnet til ca 350 – 400 millioner kroner.

Dette inkluderer hele veiprosjektet, inkludert all planlegging, grunnerverv, alle utbyggingskostnader og andre tilhørende utgifter.