Nye småbåter til kystvakta
Nye hurtiggående patruljebåter er nå bestilt til Kystvakta. I første runde er det 5 båter som skal leveres av det norske firmaet Maritime Partner AS i Ålesund, bygget i resirkulert aluminium.
Illustrasjon av «Sjøbjørn 38» som blir ny patruljebåt (foto: Maritime Partner).
Forsvarsmateriell har nylig inngått en kontrakt med Maritime Partner AS for anskaffelse av 5 nye patruljebåter.
De skal dermed bygges ved et norsk verft i Ålesund.
Patruljebåtene er av typen «Sjøbjørn 38» og skal erstatte eksisterende båter om bord på kystvaktfartøyene i Nornen-klassen.
Tre av båtene skal leveres neste år og de to siste i 2026.
Båttypen er et helt nytt konsept som skal utvikles i dialog mellom Maritime Partner og Forsvarsmateriell.
Viktige kriterier for den nye båten var blant annet å få en god arbeidsplattform for alle de ulike oppdragene som skal utføres.
I tillegg vil båtene passe inn i eksisterende struktur hos kystvaktens skip.
Det blir brukt resirkulert aluminium og ved endt livsløp kan de nye småbåtene delvis resirkuleres.
Sjøbjørn 38 erstatter de opprinnelige hurtiggående patruljebåtene fra MTS, som ble levert til fartøyene i Nornen-klassen da de ble satt i drift i perioden 2005-2007.
– Som vi alle vet har Forsvaret svært viktige oppgaver som skal utføres og stiller høye krav til kvalitet og sikkerhet på utstyret som er i bruk.
Vi er glade for å få fornyet tillit og bli valgt som leverandør av enda en type.
Dette er med på å opprettholde god aktivitet hos Maritime Partner fremover, sier Henrik Myklebust, salgsdirektør i Maritime Partner.
Ålesund-verftet har omkring 200 millioner kroner i omsetning og er dermed ikke av de største.
Man har spesialisert seg på mindre og hurtiggående båter til redning, patrulje, oppdrett og passasjerer.
Sjøbjørn 38 blir et veldig spennende og viktig tilskudd av patruljebåter fra Ålesund-verftet.
Modellen er med på å utvide porteføljen av patruljebåter for det militære markedet.
Den vil også være et utmerket alternativ for NATO-land som krever en båt av denne størrelsen, legger Henrik Myklebust til.