Må finne gode løsninger

Gruppelederne for flertalls-partiene i Sortland kommunestyre ønsker seg en ryddig prosess med avklaringen omkring kommunedirektøren, og avventer anbefaling fra den innleide advokaten.

Ragnhill Ovesen, Maroun Abou Zeid og Roar Wessel-Olsen (foto: innsendt).

– Vi må finne gode løsninger for Sortland kommune, slår de tre gruppelederne fast i en felles utttalelse.

Det er Ragnhill Ovesen i Senterpartiet, Maroun Abou Zeid i Fremskrittspartiet og Roar Wessel-Olsen i Høyre.

– Vi står samlet om å håndtere det som er en personalsak rundt kommunedirektøren på en ryddig måte.

I tillegg skal vi finne gode løsninger for Sortland kommune videre.

Det er den erfarne KS-advokaten Frode Lauareid som ivaretar saken på vegne av kommunen.

Det vil forhåpentligvis innen rimelig kort tid bli lagt frem en anbefaling til kommunestyret om veien videre.

Vi vet at den uavklarte situasjonen oppleves krevende for mange, de ansatte i kommunen, innbyggere og kommunestyrets representanter som står midt i dette ansvaret.

Samtidig må formelle krav til prosess i en personalsak ivaretas, slår de tre fast.

– Behovet for raske avklaringer og informasjon utad er forståelig, men alle sentrale fakta må på bordet, og saken må behandles på en ordentlig måte og i riktig rekkefølge.

Det skal være rom for kritikk, debatt og uenighet, sier Ovesen, Zeid og Wessel-Olsen.

– Samtidig mener vi at det nå er viktig at hele det politiske miljøet tar ansvar for at Sortland kommune opptrer korrekt i denne saken.

Kommunestyret er arbeidsgiverorgan for kommunedirektøren, og vi har et ansvar for å sikre en rettferdig og ryddig saksgang på samme måte som enhver annen ansatt i Sortland kommune har krav på.

Vi i posisjonspartiene står samlet bak prosessen som nå føres frem mot at saken legges frem av advokaten for hele kommunestyret.

Vi vil også oppfordre alle til å vise varsomhet når det kommer til uttalelser i presse og sosiale medier i tiden fremover.

Ingen er tjent med spekulasjoner, harde fronter eller personangrep i en allerede krevende situasjon.

Det viktigste nå er å ivareta både kommunen, kommunedirektøren, de ansatte, og tilliten til prosessene våre på en trygg og ordentlig måte, sier de tre gruppelederne.